Koira lapsen tukena : Koira-avusteinen tunnetyöskentely
Maczulskij, Mariia (2017)
Maczulskij, Mariia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275507
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisen työskentelyn haasteita ja mahdollisuuksia työskenneltäessä yksittäisen lapsen kanssa. Aihetta on viime vuosina tutkittu paljon ryhmätasolla, mutta yksittäisen lapsen kanssa tehtyjä tutkimuksia ei löytynyt. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yksittäistä lasta voidaan tukea tunnetyöskentelyssä koiran avulla ja millaiseksi lapsi kokee työskentelyn sekä tuoda sosiaalialalla työskenteleville henkilöille tietoa koira-avusteisesta työskentelystä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa kehitettiin ja testattiin koira-avusteista tunnetyöskentelyä ja hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin toiminnallisia tuokioita havainnoimalla sekä lisäksi haastateltiin vanhempaa pohjatyötä varten. Havainnoinnissa käytettiin apuna videointia. Lisäksi lapsen kokemuksia kysyttiin jokaisen toimintatuokion jälkeen hymynaama-kortteja apuna käyttäen. Opinnäytetyössä on myös tapaustutkimuksen piirteitä.
Koiran-avusteisen työskentelyn selkeät hyödyt tulivat esille tässä yksittäisessä tapaustutkimuksessa. Koiran avulla lapsen oli helpompi puhua tunteistaan ja ajatuksistaan. Koiraa silittäessä lapsi rentoutui ja puhui asioista avoimesti. Pelkästään koiran läsnäolo sai lapsen rentoutumaan. Lisäksi lapsen koirapelko helpottui toiminnan aikana ja lapsen itsevarmuuden kasvaminen koiran kanssa toimimiseen näkyi selkeästi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisen työskentelyn haasteita ja mahdollisuuksia työskenneltäessä yksittäisen lapsen kanssa. Aihetta on viime vuosina tutkittu paljon ryhmätasolla, mutta yksittäisen lapsen kanssa tehtyjä tutkimuksia ei löytynyt. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka yksittäistä lasta voidaan tukea tunnetyöskentelyssä koiran avulla ja millaiseksi lapsi kokee työskentelyn sekä tuoda sosiaalialalla työskenteleville henkilöille tietoa koira-avusteisesta työskentelystä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa kehitettiin ja testattiin koira-avusteista tunnetyöskentelyä ja hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin toiminnallisia tuokioita havainnoimalla sekä lisäksi haastateltiin vanhempaa pohjatyötä varten. Havainnoinnissa käytettiin apuna videointia. Lisäksi lapsen kokemuksia kysyttiin jokaisen toimintatuokion jälkeen hymynaama-kortteja apuna käyttäen. Opinnäytetyössä on myös tapaustutkimuksen piirteitä.
Koiran-avusteisen työskentelyn selkeät hyödyt tulivat esille tässä yksittäisessä tapaustutkimuksessa. Koiran avulla lapsen oli helpompi puhua tunteistaan ja ajatuksistaan. Koiraa silittäessä lapsi rentoutui ja puhui asioista avoimesti. Pelkästään koiran läsnäolo sai lapsen rentoutumaan. Lisäksi lapsen koirapelko helpottui toiminnan aikana ja lapsen itsevarmuuden kasvaminen koiran kanssa toimimiseen näkyi selkeästi.