Sisarusryhmän toiminta päiväkodissa yksilö ja ikätaso huomioon ottaen
Kivivuori, Oona (2017)
Kivivuori, Oona
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265465
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten sisarusryhmät toimivat ja miten lasten ikätaso otetaan huomioon arjen toiminnoissa. Tavoitteena oli kerätä esimerkkejä hyvistä toimintamalleista sekä tutkia, miten sisarusryhmien toimintaa voisi vielä kehittää. Lisäksi tavoitteena oli herättää keskustelua aiheesta kasvattajien kesken.
Työn teoreettisina lähtökohtina käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, varhaiskasvatuslakia ja suomalaista varhaiskasvatusta koskevaa teoriaa. Teoreettisina lähtökohtina kuvattiin myös päiväkodin pedagogiikkaa; ryhmän muodostumista, pienryhmätoimintaa ja omahoitajuutta. Lisäksi kuvattiin sisarussuhteita ja niiden rakentumista sekä teoriaa lapsen kasvusta ja kehityksestä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella erillisellä teemahaastattelulla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä päijäthämäläisten sisarusryhmien varhaiskasvattajien kanssa, joita haastateltiin ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, ettei sisarusryhmien arki poikkea juurikaan iän mukaan jaettujen ryhmien arjesta. Eri-ikäiset otetaan huomioon esimerkiksi pienryhmätoiminnalla ja omahoitajuutta käyttämällä, siirtymien porrastamisella, tilojen jakamisella, ahkeralla havainnoinnilla ja oppimisympäristöissä. Haasteiksi nousivat huonosti palvelevat ryhmätilat, pienen ryhmän jakaminen pienryhmiin ja arki, jossa pienten tarpeet vievät paljon aikaa.
Tutkimuksessa kävi siis ilmi, että sisarusryhmässä on monia keinoja, joilla yksilö ja ikätaso huomioidaan ryhmän arjessa. Jatkotutkimusaiheiksi sopisivat sisarusryhmän ja iän mukaan jaettujen ryhmien toiminnan vertailu, lasten näkökulmasta tehty tutkimus sisarusryhmässä olemisesta sekä selvitys siitä, miten lapsen itsenäistä selviytymistä tuetaan päiväkodissa.
Työn teoreettisina lähtökohtina käytettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, varhaiskasvatuslakia ja suomalaista varhaiskasvatusta koskevaa teoriaa. Teoreettisina lähtökohtina kuvattiin myös päiväkodin pedagogiikkaa; ryhmän muodostumista, pienryhmätoimintaa ja omahoitajuutta. Lisäksi kuvattiin sisarussuhteita ja niiden rakentumista sekä teoriaa lapsen kasvusta ja kehityksestä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella erillisellä teemahaastattelulla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä päijäthämäläisten sisarusryhmien varhaiskasvattajien kanssa, joita haastateltiin ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, ettei sisarusryhmien arki poikkea juurikaan iän mukaan jaettujen ryhmien arjesta. Eri-ikäiset otetaan huomioon esimerkiksi pienryhmätoiminnalla ja omahoitajuutta käyttämällä, siirtymien porrastamisella, tilojen jakamisella, ahkeralla havainnoinnilla ja oppimisympäristöissä. Haasteiksi nousivat huonosti palvelevat ryhmätilat, pienen ryhmän jakaminen pienryhmiin ja arki, jossa pienten tarpeet vievät paljon aikaa.
Tutkimuksessa kävi siis ilmi, että sisarusryhmässä on monia keinoja, joilla yksilö ja ikätaso huomioidaan ryhmän arjessa. Jatkotutkimusaiheiksi sopisivat sisarusryhmän ja iän mukaan jaettujen ryhmien toiminnan vertailu, lasten näkökulmasta tehty tutkimus sisarusryhmässä olemisesta sekä selvitys siitä, miten lapsen itsenäistä selviytymistä tuetaan päiväkodissa.