Astmaa sairastavan asiakkaan sähköinen hoitopolku omahoidon tueksi Päijät-Hämeen Hyvis.fi-verkkopalveluun
Teitto, Tuija; Forss-Kupari, Saija (2017)
Teitto, Tuija
Forss-Kupari, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265441
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli Astmaa sairastavan asiakkaan sähköisen hoitopolun kehittäminen asiakkaan ja potilaan omahoidon tueksi Päijät-Hämeen Hyvis.fi-verkkopalveluun. Kehittämishanke toteutettiin Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan toimeksiantona ja moniammatillisena yhteistyönä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan henkilökunnan näkökulmasta katsottuna oppia hyödyntämään sähköisiä järjestelmiä potilasohjauksessa nykyistä paremmin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda aikuisille astmapotilaille sähköisen hoitopolun alueellinen versio Päijät-Hämeen Hyvis.fi -verkkopalveluun omahoidon tueksi. Hyvis.fi-verkkosivusto on seitsemän sairaanhoitopiirin yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelualusta.
Kehittämishankkeessa nousi esille ohjaustilanteita, joissa voidaan hyödyntää sähköistä hoitopolkua potilasohjauksessa. Tässä kehittämishankkeessa oli yhdistetty toimintatutkimuksen osallistavia menetelmiä kuten Learning cafe ja SWOT-analyysiä. Learning cafe-tilaisuudessa tuotettua materiaalia oli analysoitu sisällön analyysiä mukaillen. Sähköinen hoitopolku oli rakennettu tietoperustasta nousseista aiheista, ammattilaisten alueellisesta Astmaohjelmasta saaduista elementeistä sekä Learning cafe-tilaisuudessa tuotetusta ja analysoidusta materiaalista. Astmaa sairastavan asiakkaan sähköinen hoitopolku muodostui 15 hoito- ja tutkimusprosessin pääkohdasta sekä 14 astman omahoitoa tukevasta sisältöalueesta.
Astman sähköinen hoitopolku julkaistiin uudistetussa Hyvis.fi -verkkopalvelussa keväällä 2017. Hoitopolku tarjoaa kansalaisille ja ammattilaisille keskitettyä ja luotettavaa tietoa astman omahoidon ja ohjauksen tueksi. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon erilaiset sähköiset palvelut tukevat asiakkaiden ja potilaiden omahoitoa ja korostavat vastuunottoa oman sairautensa hoitamisesta. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää hoitopolkuja sekä muita sähköisen asioinnin Hyvis.fi-verkkopalveluita.
Kehittämishankkeessa nousi esille ohjaustilanteita, joissa voidaan hyödyntää sähköistä hoitopolkua potilasohjauksessa. Tässä kehittämishankkeessa oli yhdistetty toimintatutkimuksen osallistavia menetelmiä kuten Learning cafe ja SWOT-analyysiä. Learning cafe-tilaisuudessa tuotettua materiaalia oli analysoitu sisällön analyysiä mukaillen. Sähköinen hoitopolku oli rakennettu tietoperustasta nousseista aiheista, ammattilaisten alueellisesta Astmaohjelmasta saaduista elementeistä sekä Learning cafe-tilaisuudessa tuotetusta ja analysoidusta materiaalista. Astmaa sairastavan asiakkaan sähköinen hoitopolku muodostui 15 hoito- ja tutkimusprosessin pääkohdasta sekä 14 astman omahoitoa tukevasta sisältöalueesta.
Astman sähköinen hoitopolku julkaistiin uudistetussa Hyvis.fi -verkkopalvelussa keväällä 2017. Hoitopolku tarjoaa kansalaisille ja ammattilaisille keskitettyä ja luotettavaa tietoa astman omahoidon ja ohjauksen tueksi. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon erilaiset sähköiset palvelut tukevat asiakkaiden ja potilaiden omahoitoa ja korostavat vastuunottoa oman sairautensa hoitamisesta. Tulevaisuuden tavoitteena on kehittää hoitopolkuja sekä muita sähköisen asioinnin Hyvis.fi-verkkopalveluita.