Esimiehen rooli sisäisessä viestinnässä
Halme, Kaisa (2008)
Halme, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034227
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin eri organisaatioiden johtamisviestintää ja miten esimiehet sitä käyttävät, mitä eri viestintäkanavia organisaatiossa on ja miten viestintää voitaisiin kehittää. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää mikä on esimiesviestinnän merkitys ja miten se käytännössä toimii. Tutkimusongelmina olivat: Minkälaisia tiedottamisen muotoja johtajan työssä käytetään ja miten esimies vaikuttaa omalla toiminnallaan sisäiseen tiedottamiseen ja kanavien käyttöön. Teoriaosa koostuu esimies- ja johtamisviestinnästä, esimiesroolin määrittelemisestä, sisäisen viestinnän eri kanavista, muutosviestinnästä sekä häiriöistä viestinnässä. Empiriaosa koostuu neljän eri esimiehen haastattelusta, joissa tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksella osoitettiin esimiesten pitävän sisäistä viestintää kohtuullisen hyvänä omissa organisaatioissaan, kuitenkin kehittämisideoita ja kohteitakin löydettiin. Keskeisinä tuloksina voidaan mainita kuinka tärkeinä esimiehet pitävät henkilökohtaista kontaktia alaistensa kanssa. Kukaan johtajista ei ollut niin sanottu vanhan ajan johtaja, joka ei anna alaisilleen olleenkaan päätäntävaltaa, vaan jokainen toivoi saavansa tehdä ratkaisut yhdessä henkilöstön kanssa, jos se oli vain suinkin mahdollista. Jokaisella haastattelemallani henkilöllä oli käytössä sähköposti ja sen käyttö on päivittäistä. Myös sisäinen verkko oli käytössä kaikissa organisaatioissa. Erityisen tärkeä se oli Alkossa ja Osuuspankissa, joissa yksiköt ovat hajautettu ympäri Suomea. Tietotulva oli ongelmana Osuuspankissa, toisaalta taas Wallacissa halutaan saada tietoa niin paljon kuin mahdollista. Nämä esiin tulleet asiat ovat hyvinkin yleisiä varmasti myös monessa muussakin organisaatiossa. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös todeta johtajien ymmärtävän sen, että heidän viestintänsä vaikuttaa suuresti työtyytyväisyyteen.