Uudelle matkustaja-alukselle asetetut Safe Return to Port (SRTP) vaatimukset 1.7.2010 lähtien
Virtanen, Olli (2010)
Virtanen, Olli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe käsittelee International Maritime Organizationin komitea Marine Safety Committeen julkaisemaa Solaksen sääntöpäivitystä MSC.216(82) ja siihen julkaistua täydennystä MSC.1/Circular.1214 Annex 1 - Suorituskykyvaatimukset toimintaan jääville järjestelmille ja palveluille matkustaja-aluksella, turvaamaan aluksen turvallinen satamaan paluu onnettomuuden jälkeen (15.1.2006). Näistä säännöistä on rajattu aluksen turvallinen satamaan paluu. Aihe on valittu sääntöjen ajankohtaisuuden vuoksi. Säännöt tulevat voimaan 1.7.2010. Ne koskevat matkustaja-aluksia, jotka on rakennettu 1.7.2010 tai sen jälkeen, pituudeltaan vähintään 120 metriä tai niissä on kolme tai enemmän pystysuoria pääalueita. Säännöt määrittelevät vuoto- ja palotilanteissa ns. onnettomuuspuskurin ja asettavat vaatimukset suoja-alueille ja keskeisille laitteistoille. Sääntöjen perusteista löytyy ajatus siitä, että alus itse on sen paras pelastusvene. Työn tarkoituksena on selvittää, mitä vaatimuksia säännöt asettavat rakenteille, laitteistoille ja järjestelmille. Työssä on käyty SOLAS 1974:än, as amended, säännöt II- 2/21, II-2/23, II-1/8.1 ja täydennys MSC.1/Circular.1214 Annex 1:n kohdat kohta kohdalta läpi.