Markkinointisuunnitelma tekstiilialan yrityksen omien tuotteiden markkinoinnin ja myynnin kehittämiseksi
Putkonen, Miia (2017)
Putkonen, Miia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma tekstiilialan yrityksen OS-tuotteiden markkinoinnin ja myynnin kehittämiseksi. Työlle on todellinen tarve, koska tuotemerkki on uusi eikä sitä ole markkinoitu juuri lainkaan.
Markkinointia on aina suunniteltava ja kerättävä tietoa kohderyhmistä, markkinointi- ja viestintä-kanavista sekä kilpailijoista. Edellä mainittujen tietojen keräämisessä käytetään apuna erilaisia analyysejä ja tutkimusmenetelmiä sekä hyödynnetään jo olemassa olevaa tietoa. Analyyseillä selvitetään mikä on yrityksen ja markkinoitavan tuotteen nykytila sekä miten ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää. Kilpailutilannetta on myös syytä analysoida.
Opinnäytetyö on sekä toiminnallinen että tutkimuksellinen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja tiedonkeruu tapahtuu asiantuntijahaastatteluilla. Näiden haastattelujen avulla saadaan kartoi-tettua yrityksen tämänhetkistä tilaa ja markkinoinnin menetelmiä OS- tuotteiden osalta. Asiantun-tijahaastattelut hoitolaitoksissa ja omaishoitajille antavat tietoa toiveista tuotteita kohtaan niiden käyttäjien näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että OS-tuotteet eivät ole tuttuja, eikä myöskään niitä valmistava yri-tys. Tuotteet herättivät suurta kiinnostusta eli kysyntää niille olisi, joten niiden markkinointi olisi syytä aloittaa viivytyksittä. Toiveita tuotekehitykseen ja toimitustapoihin saatiin kiitettävästi.
Produktissa esitetään markkinointisuunnitelma, johon on valittu tutkimustulosten perusteella op-timaalisimmat menetelmät. Markkinointiviestintä on tärkeässä roolissa, koska hoiva-ala ei vält-tämättä käytä samoja kanavia kuin nk. tavalliset ostajat.
Markkinointia on aina suunniteltava ja kerättävä tietoa kohderyhmistä, markkinointi- ja viestintä-kanavista sekä kilpailijoista. Edellä mainittujen tietojen keräämisessä käytetään apuna erilaisia analyysejä ja tutkimusmenetelmiä sekä hyödynnetään jo olemassa olevaa tietoa. Analyyseillä selvitetään mikä on yrityksen ja markkinoitavan tuotteen nykytila sekä miten ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää. Kilpailutilannetta on myös syytä analysoida.
Opinnäytetyö on sekä toiminnallinen että tutkimuksellinen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja tiedonkeruu tapahtuu asiantuntijahaastatteluilla. Näiden haastattelujen avulla saadaan kartoi-tettua yrityksen tämänhetkistä tilaa ja markkinoinnin menetelmiä OS- tuotteiden osalta. Asiantun-tijahaastattelut hoitolaitoksissa ja omaishoitajille antavat tietoa toiveista tuotteita kohtaan niiden käyttäjien näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että OS-tuotteet eivät ole tuttuja, eikä myöskään niitä valmistava yri-tys. Tuotteet herättivät suurta kiinnostusta eli kysyntää niille olisi, joten niiden markkinointi olisi syytä aloittaa viivytyksittä. Toiveita tuotekehitykseen ja toimitustapoihin saatiin kiitettävästi.
Produktissa esitetään markkinointisuunnitelma, johon on valittu tutkimustulosten perusteella op-timaalisimmat menetelmät. Markkinointiviestintä on tärkeässä roolissa, koska hoiva-ala ei vält-tämättä käytä samoja kanavia kuin nk. tavalliset ostajat.