Romanilapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa
Toivonen, Sini (2017)
Toivonen, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025944
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Toivonen, Sini. Romanilapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäy-tetyö, kevät 2017, 35 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan kou-lutusohjelma, sosionomi, LTO (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä Suomen romaneiden hiljaista tie-toa, josta olisi hyötyä varhaiskasvatuksen ammattilaisille heidän kohdatessaan romaniperheitä. Tavoitteena oli kuvailla romanikulttuuria, -tapoja, -kasvatusta ja puhtauskäsityksiä sekä selvittää, miten romanikulttuuri muuttuu ja osittain su-lautuu valtaväestön kulttuuriin.
Romaneiden hiljaista tietoa tutkittiin laadullisin menetelmin. Tiedonkeruume-netelmänä opinnäytetyössä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastateltavina oli kolme romania: kaksi eri sukupolvia edustavaa naista ja yksi mies. Haastatte-lussa käytettiin avoimia teemoitettuja kysymyksiä. Vastaukset nauhoitettiin ja litteroitiin.
Haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että romaneiden kasvatusperin-teet ovat välittyneet sukupolvelta toiselle. Romanikulttuurissa lapsuudella ja lapsilla on erityinen asema. Myös vanhempia ja vanhuksia kunnioitetaan. Las-ten hoitamiseen liittyvät kulttuuriset erityispiirteet ovat lähinnä puhtauteen ja siisteyteen liittyviä tapoja ja tottumuksia.
Asiasanat: kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisuus, romani, varhaiskasvatus
Toivonen, Sini. Romanilapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäy-tetyö, kevät 2017, 35 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan kou-lutusohjelma, sosionomi, LTO (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä Suomen romaneiden hiljaista tie-toa, josta olisi hyötyä varhaiskasvatuksen ammattilaisille heidän kohdatessaan romaniperheitä. Tavoitteena oli kuvailla romanikulttuuria, -tapoja, -kasvatusta ja puhtauskäsityksiä sekä selvittää, miten romanikulttuuri muuttuu ja osittain su-lautuu valtaväestön kulttuuriin.
Romaneiden hiljaista tietoa tutkittiin laadullisin menetelmin. Tiedonkeruume-netelmänä opinnäytetyössä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastateltavina oli kolme romania: kaksi eri sukupolvia edustavaa naista ja yksi mies. Haastatte-lussa käytettiin avoimia teemoitettuja kysymyksiä. Vastaukset nauhoitettiin ja litteroitiin.
Haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että romaneiden kasvatusperin-teet ovat välittyneet sukupolvelta toiselle. Romanikulttuurissa lapsuudella ja lapsilla on erityinen asema. Myös vanhempia ja vanhuksia kunnioitetaan. Las-ten hoitamiseen liittyvät kulttuuriset erityispiirteet ovat lähinnä puhtauteen ja siisteyteen liittyviä tapoja ja tottumuksia.
Asiasanat: kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisuus, romani, varhaiskasvatus