Iszkaszéntgyörgy, Amadé-Bajzáth-Pappenheimin linna : Opiskelijoiden, opettajien ja paikallisten toimijoiden kokemuksia linnasta kansainvälisenä työssäoppimisympäristönä
Karvonen, Juha (2017)
Karvonen, Juha
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025990
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu Ylempi ammattikorkeakoulututkinto, maaseudun kehittämisen koulutusohjelma Tekijä: Juha Karvonen Opinnäytetyön nimi: Iszkaszéntgyörgy, Amadé-Bajzáth-Pappenheimin linna - Opiskelijoiden, opettajien ja paikallisten toimijoiden kokemuksia linnasta työssäoppimisympäristönä Työn ohjaaja: Paula Syri Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 60 + 8
Tutkimuksessa selvitettiin kansainvälisellä työssäoppimisjaksolla Unkarissa, AmadéBajzáth-Pappenheimin linnassa olleiden opettajien ja opiskelijoiden sekä unkarilaisten yhteistyökumppaneiden kokemuksia linnasta kansainvälisenä työssäoppimisympäristönä. Lisäksi selvitettiin, millainen on oppimista edistävä kansainvälinen työssäoppimisympäristö ja miten sitä voidaan kehittää. Teoreettisena viitekehyksenä toimi Koramon (2012) ja Kuuskorven (2012) käsitykset oppimisympäristöstä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Unkarilaiset osallistujat teemahaastateltiin. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella suomalaisten kokemukset muodostuivat subjektiivisista kokemuksista paikallisesta kulttuurista, paikallisten kanssa vietetystä yhteisestä vapaaajasta sekä mahdollisuudesta saada riittävän haasteellisia työssäoppimistilanteita. Turvallisuuden koettiin muodostuvan työturvallisuudesta ja turvallisesta ympäristöstä. Työskentely ja vapaa-aika yhdessä paikallisen puutarha-alan oppilaitoksen opiskelijoiden ja opettajien sekä kylän asukkaiden kanssa mahdollisti tutustumisen paikalliseen kulttuuriin. Suomalaisten osallistujien ja paikallisten välinen vuorovaikutus tapahtui luontevasti yhdessä työskentelemällä ja viettämällä yhteistä vapaa-aikaa. Ammattitaidon kehittymisen koettiin tapahtuvan paikallisissa olosuhteissa työskentelyn ja substanssiosaamiseen vahvistumisen kautta.
Työssäoppimisympäristön kehittämiskohteita ovat pitkän ja lyhyen aikavälin suunnitelmallisuuden lisääminen ja suunnitelmiin sitoutuminen. Yhteistyötä tulee lisätä paikallisten toimijoiden kanssa ja kehittää toimintaa ympärivuotiseksi ja monialaiseksi. Lisäksi tulee kehittää työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten työvälineitä ja työturvallisuusohjeita.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää kansainvälisten työssäoppimisympäristöjen kehittämisessä. Tulokset ovat sovellettavissa ammatillisen koulutuksen kehittämisessä.
Asiasanat: oppimisympäristö, työssäoppiminen, kansainvälisyys
Oulun ammattikorkeakoulu Ylempi ammattikorkeakoulututkinto, maaseudun kehittämisen koulutusohjelma Tekijä: Juha Karvonen Opinnäytetyön nimi: Iszkaszéntgyörgy, Amadé-Bajzáth-Pappenheimin linna - Opiskelijoiden, opettajien ja paikallisten toimijoiden kokemuksia linnasta työssäoppimisympäristönä Työn ohjaaja: Paula Syri Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 60 + 8
Tutkimuksessa selvitettiin kansainvälisellä työssäoppimisjaksolla Unkarissa, AmadéBajzáth-Pappenheimin linnassa olleiden opettajien ja opiskelijoiden sekä unkarilaisten yhteistyökumppaneiden kokemuksia linnasta kansainvälisenä työssäoppimisympäristönä. Lisäksi selvitettiin, millainen on oppimista edistävä kansainvälinen työssäoppimisympäristö ja miten sitä voidaan kehittää. Teoreettisena viitekehyksenä toimi Koramon (2012) ja Kuuskorven (2012) käsitykset oppimisympäristöstä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Unkarilaiset osallistujat teemahaastateltiin. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella suomalaisten kokemukset muodostuivat subjektiivisista kokemuksista paikallisesta kulttuurista, paikallisten kanssa vietetystä yhteisestä vapaaajasta sekä mahdollisuudesta saada riittävän haasteellisia työssäoppimistilanteita. Turvallisuuden koettiin muodostuvan työturvallisuudesta ja turvallisesta ympäristöstä. Työskentely ja vapaa-aika yhdessä paikallisen puutarha-alan oppilaitoksen opiskelijoiden ja opettajien sekä kylän asukkaiden kanssa mahdollisti tutustumisen paikalliseen kulttuuriin. Suomalaisten osallistujien ja paikallisten välinen vuorovaikutus tapahtui luontevasti yhdessä työskentelemällä ja viettämällä yhteistä vapaa-aikaa. Ammattitaidon kehittymisen koettiin tapahtuvan paikallisissa olosuhteissa työskentelyn ja substanssiosaamiseen vahvistumisen kautta.
Työssäoppimisympäristön kehittämiskohteita ovat pitkän ja lyhyen aikavälin suunnitelmallisuuden lisääminen ja suunnitelmiin sitoutuminen. Yhteistyötä tulee lisätä paikallisten toimijoiden kanssa ja kehittää toimintaa ympärivuotiseksi ja monialaiseksi. Lisäksi tulee kehittää työturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten työvälineitä ja työturvallisuusohjeita.
Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää kansainvälisten työssäoppimisympäristöjen kehittämisessä. Tulokset ovat sovellettavissa ammatillisen koulutuksen kehittämisessä.
Asiasanat: oppimisympäristö, työssäoppiminen, kansainvälisyys