Verkkoviestintäosaamisella tunnettuutta Kuopion 4H-yhdistyksen toimintaan
Myyry, Mikko (2017)
Myyry, Mikko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265466
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä kehitettiin Kuopion 4H-yhdistys ry:n toimijoiden sosiaalisen median osaamista sekä edistettiin toiminnan tunnettuutta sekä tavoittavuutta Etelä-Kuopion maaseutualueella. Tarve sosiaalisen median osaamisen edistämiselle oli ilmeinen: lähtökohta yhdistyksen sosiaalisen median käytössä oli epäjohdonmukaista, joka puolestaan viittasi siihen, ettei osaaminen ollut riittävää.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin Google Forms -kysely Etelä-Kuopion maaseutualueen alakouluikäisten lasten vanhemmille. Kyselyn jakelukanavana toimi Etelä-Kuopion Kylät ry:n Facebook-sivu sekä Eteläkuopiolainen-lehti. Kyselyllä kartoitettiin Kuopion 4H-yhdistys ry:n toiminnan tunnettuutta EteläKuopion maaseutualueella. Toiminnan tunnettuuden lisäksi selvittiin 4H-toiminnasta kiinnostuneiden määrää kohdealueella. Osana kyselyä kartoitettiin kohdealueen perheiden näkökulmaa siitä, millä verkkoviestinnän välineellä he toivoisivat 4H-toiminnasta viestittävän. Samasta kyselystä saatiin myös osviittaa siitä, millaisia toiminnanmuotoja Kuopion 4H-yhdistyksen tulisi järjestää alueella. Tuotettu Google Forms -kysely toimi tunnettuuskyselyn lisäksi 4H-yhdistyksen mainoksena kohdealueella.
Lähtötilannekartoituksesta saadun tuloksen perusteella laadittiin koulutusmateriaali Facebookin käyttöön. Keskeisessä osassa materiaalissa oli sisällön tuottaminen Facebookiin yhdistyksen omalle Facebook-sivulle. Facebookin käytön edistämiseksi materiaalissa käsiteltiin Facebookin keskeinen termistö.
Koulutusmateriaalin toisessa osassa käsiteltiin sosiaalisen median strategian laatimista. Kuopion 4Hyhdistykselle ei kuitenkaan laadittu valmiiksi sosiaalisen median strategiaa, sillä on ensiarvoisen tärkeää, että strategian laativat ne henkilöt, jotka strategiaa myös toteuttavat.
Tuotettu materiaali käsiteltiin kahdessa noin tunnin mittaisessa koulutuksessa. Ensimmäisen koulutuksen tavoitteena oli varmistaa se, että Kuopion 4H-yhdistyksessä osataan tuottaa sisältöä Facebookiin sinne, minne se kuuluu. Toisessa koulutuksessa käsiteltiin sosiaalisen median strategian laatiminen. Koulutusten päätteeksi Kuopion 4H-yhdistyksellä on riittävä toteuttaa yhdistyksen Facebookin käyttöä tavoitteellisesti ja perustellusti.
Koulutusten jälkeen yhdistys alkoi käyttää Facebookia laadukkaammin esimerkiksi käyttämällä ainoastaan yhdistyksen omaa Facebook-sivustoa ja sivustolle tuotettu sisältö koostui yhä enenevissä määrin eri median muodoista pelkän tekstin sijaan. Sosiaalisen median strategian laatiminen eteni yhdistyksen hallituksen perehdyttäväksi.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin Google Forms -kysely Etelä-Kuopion maaseutualueen alakouluikäisten lasten vanhemmille. Kyselyn jakelukanavana toimi Etelä-Kuopion Kylät ry:n Facebook-sivu sekä Eteläkuopiolainen-lehti. Kyselyllä kartoitettiin Kuopion 4H-yhdistys ry:n toiminnan tunnettuutta EteläKuopion maaseutualueella. Toiminnan tunnettuuden lisäksi selvittiin 4H-toiminnasta kiinnostuneiden määrää kohdealueella. Osana kyselyä kartoitettiin kohdealueen perheiden näkökulmaa siitä, millä verkkoviestinnän välineellä he toivoisivat 4H-toiminnasta viestittävän. Samasta kyselystä saatiin myös osviittaa siitä, millaisia toiminnanmuotoja Kuopion 4H-yhdistyksen tulisi järjestää alueella. Tuotettu Google Forms -kysely toimi tunnettuuskyselyn lisäksi 4H-yhdistyksen mainoksena kohdealueella.
Lähtötilannekartoituksesta saadun tuloksen perusteella laadittiin koulutusmateriaali Facebookin käyttöön. Keskeisessä osassa materiaalissa oli sisällön tuottaminen Facebookiin yhdistyksen omalle Facebook-sivulle. Facebookin käytön edistämiseksi materiaalissa käsiteltiin Facebookin keskeinen termistö.
Koulutusmateriaalin toisessa osassa käsiteltiin sosiaalisen median strategian laatimista. Kuopion 4Hyhdistykselle ei kuitenkaan laadittu valmiiksi sosiaalisen median strategiaa, sillä on ensiarvoisen tärkeää, että strategian laativat ne henkilöt, jotka strategiaa myös toteuttavat.
Tuotettu materiaali käsiteltiin kahdessa noin tunnin mittaisessa koulutuksessa. Ensimmäisen koulutuksen tavoitteena oli varmistaa se, että Kuopion 4H-yhdistyksessä osataan tuottaa sisältöä Facebookiin sinne, minne se kuuluu. Toisessa koulutuksessa käsiteltiin sosiaalisen median strategian laatiminen. Koulutusten päätteeksi Kuopion 4H-yhdistyksellä on riittävä toteuttaa yhdistyksen Facebookin käyttöä tavoitteellisesti ja perustellusti.
Koulutusten jälkeen yhdistys alkoi käyttää Facebookia laadukkaammin esimerkiksi käyttämällä ainoastaan yhdistyksen omaa Facebook-sivustoa ja sivustolle tuotettu sisältö koostui yhä enenevissä määrin eri median muodoista pelkän tekstin sijaan. Sosiaalisen median strategian laatiminen eteni yhdistyksen hallituksen perehdyttäväksi.