Tuottavuuden ja tehokkuuden parantaminen häiriökunnossapidon mallintamisen avulla : Case: ABB IACT
Paavilainen, Sebastian (2017)
Paavilainen, Sebastian
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026087
Tiivistelmä
Kiristyvä kilpailutilanne on johtanut yritykset kehittämään omia prosessejaan ja liiketoiminnan osa-alueita, joita oli ennen pidetty vain kulueränä. Kunnossapito on ollut jatkuvan kehityksen alla, sillä alan määritelmät sekä teknologinen kehitys ovat vieneet toimintaa eteenpäin. Aikaisemmin kunnossapidon pääsääntöinen tehtävä on ollut prosessien palauttaminen ennalleen, mutta teknologisten innovaatioiden ansiosta kunnossapidon rooli on kasvava prosessien sähköistämisessä ja tuotannollisten prosessien optimoinnissa.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ABB IACT yksikölle. Tavoitteena oli kehittää omaa häiriökunnossapidon prosessia ja tuoda se enemmän nykyaikaan painottaen tukitoimintojen sähköisyyttä. Työssä oli käytetty myös Ruotsin ABB Service -liiketoimintaa vertailukohtana, joka on toiminut osaltaan perustana prosessien kehittämiselle Suomessa.
Teoreettinen osuus on luonut perustan tutkimukselle, jonka tehtävänä on selventää tutkimuksessa esille tulleita kunnossapitomenetelmiä, ja niiden käytettävyyttä tutkimustuloksissa. Empiirinen osuus on käsitellyt IACT:n häiriökunnossapidon nykyistä ja suunniteltua tilaa. Prosessien mallintamista varten tiedonkeruumenetelmänä oli käytetty haastatteluita. Lisäksi työhön sisällytetty benchmark suuremman liiketoiminnan, Ruotsin ABB Servicen kanssa, jotta viitteitä vakiintuneista prosesseista pystyttäisiin hyödyntämään.
Tutkimustulokset osoittivat, että nykyisellä mallilla prosessit ovat vanhahtavia ja niiden jäljitettävyys sekä läpinäkyvyys asiakkaalle ei ole tasolla, jota vuonna 2017 yrityksiltä vaaditaan. Lisäksi olettamuksena oli, että liiketoiminnassa, jossa asiakasmäärät ovat kymmenkertaiset, prosessit ovat vakiintuneita ja tehokkaita. Näin ei välttämättä ollut vaan sovellettavaa löytyy puolin ja toisin Ruotsin Servicen ja Suomen IACT:n välillä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ABB IACT yksikölle. Tavoitteena oli kehittää omaa häiriökunnossapidon prosessia ja tuoda se enemmän nykyaikaan painottaen tukitoimintojen sähköisyyttä. Työssä oli käytetty myös Ruotsin ABB Service -liiketoimintaa vertailukohtana, joka on toiminut osaltaan perustana prosessien kehittämiselle Suomessa.
Teoreettinen osuus on luonut perustan tutkimukselle, jonka tehtävänä on selventää tutkimuksessa esille tulleita kunnossapitomenetelmiä, ja niiden käytettävyyttä tutkimustuloksissa. Empiirinen osuus on käsitellyt IACT:n häiriökunnossapidon nykyistä ja suunniteltua tilaa. Prosessien mallintamista varten tiedonkeruumenetelmänä oli käytetty haastatteluita. Lisäksi työhön sisällytetty benchmark suuremman liiketoiminnan, Ruotsin ABB Servicen kanssa, jotta viitteitä vakiintuneista prosesseista pystyttäisiin hyödyntämään.
Tutkimustulokset osoittivat, että nykyisellä mallilla prosessit ovat vanhahtavia ja niiden jäljitettävyys sekä läpinäkyvyys asiakkaalle ei ole tasolla, jota vuonna 2017 yrityksiltä vaaditaan. Lisäksi olettamuksena oli, että liiketoiminnassa, jossa asiakasmäärät ovat kymmenkertaiset, prosessit ovat vakiintuneita ja tehokkaita. Näin ei välttämättä ollut vaan sovellettavaa löytyy puolin ja toisin Ruotsin Servicen ja Suomen IACT:n välillä.