Metsänhaltijan matkassa : päiväkodin ympäristökasvatusta tukemassa
Hyvärinen, Elli; Sotkasiira, Milka; Tikkala, Maija (2017)
Hyvärinen, Elli
Sotkasiira, Milka
Tikkala, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota käytännönläheisiä sekä lapsilähtöisiä ympäristökasvatusta tukevia toimintamenetelmiä päiväkoti Metsänhaltijan kasvatushenkilökunnalle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina aiheesta kiinnostuneen helsinkiläisen päiväkodin kanssa syksyllä 2016. Toiminnalliseen osuuteen osallistui yhdeksän viisivuotiasta lasta sekä ryhmän lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat teoria ympäristökasvatuksesta ja sen eri ulottuvuuksista, joita ovat sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Toimintatuokioiden suunnittelussa hyödynnettiin Michael Colen Viidennen dimension toimintamallia ja lapselle ominaisia tapoja toimia. Opinnäytetyön lähtökohtana toimivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 ja Esiopetuksen opetussuunnitelma 2016.
Opinnäytetyöprosessi koostui toiminnallisen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toiminnallinen projekti muodostui seitsemästä toiminnallisesta tuokiosta. Toimintatuokiot käsittelivät ympäristökasvatuksen eri teemoja ja tarjosivat lapsille innostavia oppimisen ja toimimisen kokemuksia, joiden tarkoituksena oli tukea lapsiryhmän kykyä ja halua toimia ympäristön puolesta. Projekti toteutettiin lapsiryhmän kanssa lähiympäristössä liikkuen, leikkien, tutkien, havainnoiden ja mietiskellen. Toiminnallisessa projektissa käytetyt menetelmät koottiin ympäristökasvatusta tukevaksi menetelmäkansioksi. Kansioon koottiin tiivistelmät jokaisesta toimintatuokiosta, toimintaan tarvittavista materiaaleista sekä tiivistelmät opinnäytetyön ja ympäristökasvatuksen teoreettisesta viitekehyksestä.
Projektin päätteeksi vanhemmat ja toiminnassa mukana ollut lastentarhanopettaja saivat täytettäväksi lomakkeen, jossa heillä oli mahdollisuus antaa avointa palautetta opinnäytetyöstä. Vanhemmille suunnattu palautelomake sisälsi myös kysymyksiä lasten antamasta palautteesta. Palautelomakkeiden ja lapsilta saadun palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Ympäristökasvatuksen menetelmät tukivat ympäristövastuullisuuteen kasvamista ja päiväkodin kasvatushenkilöstö sai uusia käytännönläheisiä ideoita työhönsä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat teoria ympäristökasvatuksesta ja sen eri ulottuvuuksista, joita ovat sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Toimintatuokioiden suunnittelussa hyödynnettiin Michael Colen Viidennen dimension toimintamallia ja lapselle ominaisia tapoja toimia. Opinnäytetyön lähtökohtana toimivat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 ja Esiopetuksen opetussuunnitelma 2016.
Opinnäytetyöprosessi koostui toiminnallisen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Toiminnallinen projekti muodostui seitsemästä toiminnallisesta tuokiosta. Toimintatuokiot käsittelivät ympäristökasvatuksen eri teemoja ja tarjosivat lapsille innostavia oppimisen ja toimimisen kokemuksia, joiden tarkoituksena oli tukea lapsiryhmän kykyä ja halua toimia ympäristön puolesta. Projekti toteutettiin lapsiryhmän kanssa lähiympäristössä liikkuen, leikkien, tutkien, havainnoiden ja mietiskellen. Toiminnallisessa projektissa käytetyt menetelmät koottiin ympäristökasvatusta tukevaksi menetelmäkansioksi. Kansioon koottiin tiivistelmät jokaisesta toimintatuokiosta, toimintaan tarvittavista materiaaleista sekä tiivistelmät opinnäytetyön ja ympäristökasvatuksen teoreettisesta viitekehyksestä.
Projektin päätteeksi vanhemmat ja toiminnassa mukana ollut lastentarhanopettaja saivat täytettäväksi lomakkeen, jossa heillä oli mahdollisuus antaa avointa palautetta opinnäytetyöstä. Vanhemmille suunnattu palautelomake sisälsi myös kysymyksiä lasten antamasta palautteesta. Palautelomakkeiden ja lapsilta saadun palautteen perusteella opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Ympäristökasvatuksen menetelmät tukivat ympäristövastuullisuuteen kasvamista ja päiväkodin kasvatushenkilöstö sai uusia käytännönläheisiä ideoita työhönsä.