Lasten kokemuksia vertaissuhteista
Hirvonen, Laura; Kuivalainen, Petra; Laukka, Tuisku (2017)
Hirvonen, Laura
Kuivalainen, Petra
Laukka, Tuisku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudulla sijaitsevan yksityisen päiväkodin kanssa. Päiväkodin pyynnöstä emme mainitse opinnäytetyössämme päiväkodin nimeä tai tietoja, jotka voisivat tehdä päiväkodista tunnistettavan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille lasten kokemuksia vertaissuhteista. Vertaissuhteilla tarkoitetaan vertaisten välisiä keskinäisiä suhteita. Vertaisella tarkoitetaan tässä kontekstissa lapsia, jotka ovat kehitystasoltaan suunnilleen samalla tasolla. Mikä merkitys vertaisilla on lapsille heidän itsensä mielestä? Mitä vertaisten kanssa tehdään? Voiko vertaisilta oppia jotakin?
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelut toteutettiin päiväkodin tiloissa ja lapsia haastateltiin pareittain. Haastatteluihin osallistuneet lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Haastattelut nauhoitettiin nauhurilla, litteroitiin ja lopuksi analysoitiin teemoittelemalla.
Aineiston analyysista nousi esille lasten saama hyöty vertaissuhteista. Lapset kokivat vertaissuhteet tärkeiksi, iloa tuottaviksi ja uusia asioita opettaviksi. Vertaisten kanssa oleminen koettiin merkitykselliseksi asiaksi. Kaikki lapset kokivat, että voivat opettaa vertaisilleen jotakin. Suurin osa lapsista ei kuitenkaan osannut sanoa, mitä on oppinut toisilta vertaisilta.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmällä. Haastattelut toteutettiin päiväkodin tiloissa ja lapsia haastateltiin pareittain. Haastatteluihin osallistuneet lapset olivat iältään 3-5-vuotiaita. Haastattelut nauhoitettiin nauhurilla, litteroitiin ja lopuksi analysoitiin teemoittelemalla.
Aineiston analyysista nousi esille lasten saama hyöty vertaissuhteista. Lapset kokivat vertaissuhteet tärkeiksi, iloa tuottaviksi ja uusia asioita opettaviksi. Vertaisten kanssa oleminen koettiin merkitykselliseksi asiaksi. Kaikki lapset kokivat, että voivat opettaa vertaisilleen jotakin. Suurin osa lapsista ei kuitenkaan osannut sanoa, mitä on oppinut toisilta vertaisilta.