Omaohjaajuus sijoitetun nuoren rinnalla Nevalanmäen perhekodissa
Säily, Susanna (2017)
Säily, Susanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015852
Tiivistelmä
Tutkimuksen tilaajana oli Nevalanmäen perhekodit Oy. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka omaohjaajuus nuoren kasvunpolun rinnalla toteutuu Nevalanmäen perhekodissa. Jokaisella Nevalanmäen perhekotiin sijoitetulla nuorella on omaohjaaja, joka on päävastuussa nuoresta perhekodin arjessa. Omaohjaaja on yksi perhekodin tärkein henkilö siellä asuvalle nuorelle. Jokainen nuori on yksilö, kuin myös jokainen työntekijä, joka toimii omaohjaajana. Erilaisten yksilöiden kohtaamisessa on usein pohdittava omaohjaajuutta ja sen toimivuutta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, johon hankittiin tietoa Nevalanmäen perhekodin työntekijöiden kokemuksista heille tehtävin haastatteluin. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina neljälle työntekijälle. Haastattelujen teemoina toimivat omaohjaajan tavoitteet, tehtävät, menetelmät, luottamussuhteen muodostaminen, nuoren kasvunpolku, haasteet ja kehittämisen tarpeet.
Teoriaosuudessa esittelen omaohjaajuutta yleisesti sekä korjaavaa kasvatustyötä ja perhekeskeistä sijaishuoltoa. Esittelen tutkimusongelmaan perustuen sitä, kuinka omaohjaaja, kodin ulkopuolinen henkilö, voi olla nuoren tukena, auttamassa nuorta kasvamaan ja pääsemään sijoituksen alussa asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä omaohjaajuus on, kuinka se toimii, mitä kehitettävää omaohjaajuudessa on. Hankitun tiedon perusteella omaohjaajat pyrkivät työssään kehittämään Nevalanmäen perhekodin omaohjaajuus- toimintaa. Työn tulokseksi muodostui selkeitä piirteitä, joita omaohjaajat pitivät tärkeimpinä elementteinä omaohjaajuudessa ja sen toteutumisessa, sekä kehittämisen kohteita. Luottamussuhde ja sen muodostaminen, sekä omaohjaajan vastuun jakaminen työtiimin kesken herättivät ajatuksia ja keskustelua haastatteluissa. Tutkimuksen kautta nousi esille positiivisia kokemuksia omaohjaajuuden toteutumisesta nuoren kasvunpolun rinnalla, mutta myös siihen sisältyviä haasteita.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, johon hankittiin tietoa Nevalanmäen perhekodin työntekijöiden kokemuksista heille tehtävin haastatteluin. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina neljälle työntekijälle. Haastattelujen teemoina toimivat omaohjaajan tavoitteet, tehtävät, menetelmät, luottamussuhteen muodostaminen, nuoren kasvunpolku, haasteet ja kehittämisen tarpeet.
Teoriaosuudessa esittelen omaohjaajuutta yleisesti sekä korjaavaa kasvatustyötä ja perhekeskeistä sijaishuoltoa. Esittelen tutkimusongelmaan perustuen sitä, kuinka omaohjaaja, kodin ulkopuolinen henkilö, voi olla nuoren tukena, auttamassa nuorta kasvamaan ja pääsemään sijoituksen alussa asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä omaohjaajuus on, kuinka se toimii, mitä kehitettävää omaohjaajuudessa on. Hankitun tiedon perusteella omaohjaajat pyrkivät työssään kehittämään Nevalanmäen perhekodin omaohjaajuus- toimintaa. Työn tulokseksi muodostui selkeitä piirteitä, joita omaohjaajat pitivät tärkeimpinä elementteinä omaohjaajuudessa ja sen toteutumisessa, sekä kehittämisen kohteita. Luottamussuhde ja sen muodostaminen, sekä omaohjaajan vastuun jakaminen työtiimin kesken herättivät ajatuksia ja keskustelua haastatteluissa. Tutkimuksen kautta nousi esille positiivisia kokemuksia omaohjaajuuden toteutumisesta nuoren kasvunpolun rinnalla, mutta myös siihen sisältyviä haasteita.