Stressi ja stressinhallintakeinot lukioikäisillä
Panula, Lotta (2017)
Panula, Lotta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä stressi on lukioikäisillä, miten stressi ilmenee lukioikäisillä ja mitkä tekijät aiheuttavat stressiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia stressinhallintakeinoja lukioikäisillä on. Lisäksi tutkimuksella saadaan tietoa siitä, mistä lukioikäiset hakevat apua stressiin. Aihe on valittu oman mielenkiinnon sekä aiheen ajankohtaisuuden perusteella. Mielenkiinnon kohteena oli nuorten hyvinvointiin ja mielenterveyteen liittyvä aihe. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla nuorten stressiä voidaan ennaltaehkäistä paremmin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty stressiä, stressinhallintaa, nuoruutta elämänvaiheena ja opiskeluterveydenhuoltoa. Lähteinä on käytetty kirja- ja internetlähteitä sekä suomen- ja englanninkielisiä tutkimusartikkeleita. Käytetyt lähteet ovat maksimissaan kymmenen vuotta vanhoja. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Kohderyhmänä olivat Kauhajoen lukion 1. ja 2. luokkalaiset. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla jonkin oppitunnin aikana toukokuussa 2016. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan stressi on lukioikäisillä hyvin yleistä. Vastanneista moni koki stressin aiheuttamia oireita päivittäin tai viikoittain. Yleinen oire oli väsymys, jota melkein puolet vastanneista koki viikoittain. Eniten stressiä aiheutti kiire, menestymis- ja suoriutumispaineet sekä epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta. Stressinhallintakeinoina käytettiin päivittäin eniten musiikin kuuntelua, ajanviettämistä internetissä ja omia harrastuksia. Apua stressiin haettiin eniten ystäviltä ja kavereilta sekä perheeltä. Ammattilaisille, kuten opiskeluterveydenhoitajalle, stressistä puhuttiin vain vähän. Esiin tulleiden oireiden ennaltaehkäisy ja positiivisten stressinhallintakeinojen opettaminen nuorille on tärkeää. Joka kolmas vastanneista halusikin lisätietoa stressinhallintakeinoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty stressiä, stressinhallintaa, nuoruutta elämänvaiheena ja opiskeluterveydenhuoltoa. Lähteinä on käytetty kirja- ja internetlähteitä sekä suomen- ja englanninkielisiä tutkimusartikkeleita. Käytetyt lähteet ovat maksimissaan kymmenen vuotta vanhoja. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Kohderyhmänä olivat Kauhajoen lukion 1. ja 2. luokkalaiset. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla jonkin oppitunnin aikana toukokuussa 2016. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustulosten mukaan stressi on lukioikäisillä hyvin yleistä. Vastanneista moni koki stressin aiheuttamia oireita päivittäin tai viikoittain. Yleinen oire oli väsymys, jota melkein puolet vastanneista koki viikoittain. Eniten stressiä aiheutti kiire, menestymis- ja suoriutumispaineet sekä epävarmuus omista kyvyistä ja osaamisesta. Stressinhallintakeinoina käytettiin päivittäin eniten musiikin kuuntelua, ajanviettämistä internetissä ja omia harrastuksia. Apua stressiin haettiin eniten ystäviltä ja kavereilta sekä perheeltä. Ammattilaisille, kuten opiskeluterveydenhoitajalle, stressistä puhuttiin vain vähän. Esiin tulleiden oireiden ennaltaehkäisy ja positiivisten stressinhallintakeinojen opettaminen nuorille on tärkeää. Joka kolmas vastanneista halusikin lisätietoa stressinhallintakeinoista.