Alle kouluikäisen lapsen näönseulonta neuvolassa
Ojala, Anniina (2017)
Ojala, Anniina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036250
Tiivistelmä
Lastenneuvolalla on keskeinen rooli perusterveydenhuollossa lasten terveyden edistäjänä. Tavoitteena on, että neuvolassa tarjotaan suunnitelmallista ja tasoltaan yhtenäistä palvelua, joka pitää sisällään terveysneuvonnan ja -tarkastukset. Lastenneuvolassa työskentelevät pääasiassa terveydenhoitaja ja lääkäri. Terveydenhoitajan suorittamiin terveystarkastuksiin yhtenä osa-alueena kuuluu lapsen näönseulonta. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla miten terveydenhoitajan suorittamat kolmevuotiaan näönseulontatutkimukset toteutuvat lastenneuvolassa. Tarkoitus oli myös selvittää, millaisena terveydenhoitajat kokevat niiden suorittamisen alle kouluikäiselle. Tavoitteena on antaa tietoa, jota voi hyödyntää neuvolan näönseulontatyön sekä terveydenhoitajan tutkinto-ohjelman ja täydennyskoulutuksen kehittämisessä. Tavoitteena on myös tarkastella yhteistyömahdollisuuksia optikon ja neuvolan välillä. Terveydenhoitajat ja optikot sekä terveydenhuollon palveluista päättävät henkilöt voivat käyttää tuloksia suuntaa-antavina mahdollisen yhteistyön rakentamiseksi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja avoimen kyselyn avulla. Tiedonantajina oli neljä lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tietoperustassa käsitellään lapsen näönkehitystä, neuvolassa seulottavia näkemisen poikkeavuuksia, näönseulontamenetelmiä sekä vuorovaikutusta ja kommunikointia neuvolassa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lastenneuvolan näönseulontakäytännöissä oli vaihtelevuutta. Erot ilmenivät erityisesti siinä, mitä seulontatestejä tehtiin. Testien suorittaminen tapahtui pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta melko yhtenäisesti. Myös käytännöt uusintatutkimuksista ja jatkotutkimuksiin lähettämisessä olivat yhdenmukaisia. Merkillepantavaa oli positiivisen ja turvallisen ilmapiirin luominen neuvolavastaanotolla. Terveydenhoitajat kokivat alle kouluikäisen lapsen näönseulonnan aina haastavampana, mitä nuoremmasta lapsesta oli kyse.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että jonkin tasoisesta yhteistyöstä optikoiden ja lastenneuvolan välillä voisi olla hyötyä neuvolan näönseulontojen kehittämisessä. Tällä hetkellä yhteistyö voisi tarkoittaa sitä, että optikot voisivat järjestää koulutusta terveydenhoitajille näönseulonnan osalta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja avoimen kyselyn avulla. Tiedonantajina oli neljä lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tietoperustassa käsitellään lapsen näönkehitystä, neuvolassa seulottavia näkemisen poikkeavuuksia, näönseulontamenetelmiä sekä vuorovaikutusta ja kommunikointia neuvolassa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lastenneuvolan näönseulontakäytännöissä oli vaihtelevuutta. Erot ilmenivät erityisesti siinä, mitä seulontatestejä tehtiin. Testien suorittaminen tapahtui pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta melko yhtenäisesti. Myös käytännöt uusintatutkimuksista ja jatkotutkimuksiin lähettämisessä olivat yhdenmukaisia. Merkillepantavaa oli positiivisen ja turvallisen ilmapiirin luominen neuvolavastaanotolla. Terveydenhoitajat kokivat alle kouluikäisen lapsen näönseulonnan aina haastavampana, mitä nuoremmasta lapsesta oli kyse.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että jonkin tasoisesta yhteistyöstä optikoiden ja lastenneuvolan välillä voisi olla hyötyä neuvolan näönseulontojen kehittämisessä. Tällä hetkellä yhteistyö voisi tarkoittaa sitä, että optikot voisivat järjestää koulutusta terveydenhoitajille näönseulonnan osalta.