LEIKIN MERKITYS KUUSANKOSKEN TERHOKERHOSSA : Havaintoja leikeistä ja vuorovaikutuksesta
Joffel, Henna; Lantta, Anna-Maria (2017)
Joffel, Henna
Lantta, Anna-Maria
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli valtakunnallinen Koko Suomi leikkii -hanke, joka oli toiminnassa 2014–2016. Koko Suomi leikkii -hankkeen tavoitteena oli perustaa Suomen joka kuntaan Terhokerho. Terhokerhot ovat vapaaehtoisten järjestämiä avoimia ja ilmaisia kohtauspaikkoja. Terhokerhoissa tavoitteena on sukupolvien kohtaaminen ja leikin ideologian jakaminen kaikille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää tietoa leikin merkityksestä Terhokerhoissa, jotta saatiin tutkittua tietoa, miten leikki Terhokerhossa vaikuttaa eri-ikäisiin kävijöihin. Opinnäytetyöhön otettiin mukaan myös vuorovaikutuksellinen näkökulma, jonka vaikutuksesta tutkimus painotti vuorovaikutuksen merkitystä leikkiin sekä havainnoinneissa huomioimme lapsen oikeuksien toteutumista, joka oli toiveena tutkimuksen tilaajalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ja analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tueksi oli kerätty teoreettinen viitekehys leikistä ja leikin merkityksestä sekä vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen havainnoinnit tehtiin Kuusankosken Terhokerhossa kevään ja kesän 2016 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella leikillä on suuri merkitys yhteisöllisyyden rakentajana Terhokerhossa. Entuudestaan vieraiden ihmisten alkaessa leikkiä yhdessä erilaiset iän ja asenteiden tuomat muurit sortuvat. Leikin lomassa syntyvä vuorovaikutus on helppoa ja luontevaa kaikille leikin osapuolille. Vuorovaikutuksella on myös vaikutusta leikkiin sekä leikin kulkuun siten, että vuorovaikutus rikastuttaa leikkiä sanallisin ja sanattomin keinoin ja vie leikkiä eteenpäin. Terhokerhoissa toteutettiin toimintaa lasten ehdoilla, joten se oli suureksi osaksi lapsilähtöistä. Haasteeksi Terhokerhossa muodostui yhteisen sopivan toiminta-ajan löytyminen, joka olisi palvellut sekä lapsiperheitä että ikäihmisiä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla ja analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tueksi oli kerätty teoreettinen viitekehys leikistä ja leikin merkityksestä sekä vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen havainnoinnit tehtiin Kuusankosken Terhokerhossa kevään ja kesän 2016 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella leikillä on suuri merkitys yhteisöllisyyden rakentajana Terhokerhossa. Entuudestaan vieraiden ihmisten alkaessa leikkiä yhdessä erilaiset iän ja asenteiden tuomat muurit sortuvat. Leikin lomassa syntyvä vuorovaikutus on helppoa ja luontevaa kaikille leikin osapuolille. Vuorovaikutuksella on myös vaikutusta leikkiin sekä leikin kulkuun siten, että vuorovaikutus rikastuttaa leikkiä sanallisin ja sanattomin keinoin ja vie leikkiä eteenpäin. Terhokerhoissa toteutettiin toimintaa lasten ehdoilla, joten se oli suureksi osaksi lapsilähtöistä. Haasteeksi Terhokerhossa muodostui yhteisen sopivan toiminta-ajan löytyminen, joka olisi palvellut sekä lapsiperheitä että ikäihmisiä.