Aseptinen omatunto koetuksella – Sairaanhoitajaopiskelijoiden infektioiden torjuntataidot
Harjula, Hanni (2017)
Harjula, Hanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa tavanomaisten varotoimien merkityksestä hoitoon liittyvien infektioiden torjunnassa ja kokemuksia saadusta hygieniaopetuksesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitotyön opetuksen kehittämiseen sekä tarkastella keinoja, joilla käsihygienian toteutumista voitaisiin tehostaa. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin hoitoon liittyviä infektioita, aseptiikkaa ja käsihygieniaa hoitotyössä sekä käsihygienian toteutumisen seurantaa ja haasteita. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2017 strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen mittarina käytettiin Lääkäriseura Duodecimin kehittämää “Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa” –testiä. Kutsu tutkimukseen lähetettiin 1319 sairaanhoitajaopiskelijalle ja vastausprosentti oli 23%. Vastaukset analysoitiin käyttäen SPSS–tilasto-ohjelmaa ja tulokset esitettiin frekvenssien ja prosenttijakaumien avulla. Tutkimuksen perusteella 59% opiskelijoista suoriutui tietotestistä Lääkäriseura Duodecimin hyväksyttyä suoritusta edellyttämällä tavalla. Parhaiten opiskelijat suoriutuivat oikeaa käsihygieniaa, oikeaa suojainten käyttöä ja neulojen ja terävien esineiden käsittelyä koskevissa osioissa. Heikoiten opiskelijat vastasivat oikeita työskentelytapoja koskeviin kysymyksiin. Tutkimuksessa havaittiin, ettei opiskelijan aiempi hoitoalan tutkinto tai opiskeluyksikkö ole yhteydessä tietoon tavanomaisista varotoimista. Tulosten mukaan 60% opiskelijoista lisäisi hygieniaopetuksen määrää sairaanhoitajaopinnoissa. Opiskelijoiden omissa kehittämisehdotuksissa opintoihin kaivattiin lisää osaamisen varmentamista ja käsihygienian tiukempaa seurantaa opettajilta. Tämän opinnäytetyön keskeisenä kehittämisehdotuksena on lisätä hygieniakoulutukseen vertais- ja itsearviointia tukemaan aseptisen omantunnon vahvistumista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2017 strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen mittarina käytettiin Lääkäriseura Duodecimin kehittämää “Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa” –testiä. Kutsu tutkimukseen lähetettiin 1319 sairaanhoitajaopiskelijalle ja vastausprosentti oli 23%. Vastaukset analysoitiin käyttäen SPSS–tilasto-ohjelmaa ja tulokset esitettiin frekvenssien ja prosenttijakaumien avulla. Tutkimuksen perusteella 59% opiskelijoista suoriutui tietotestistä Lääkäriseura Duodecimin hyväksyttyä suoritusta edellyttämällä tavalla. Parhaiten opiskelijat suoriutuivat oikeaa käsihygieniaa, oikeaa suojainten käyttöä ja neulojen ja terävien esineiden käsittelyä koskevissa osioissa. Heikoiten opiskelijat vastasivat oikeita työskentelytapoja koskeviin kysymyksiin. Tutkimuksessa havaittiin, ettei opiskelijan aiempi hoitoalan tutkinto tai opiskeluyksikkö ole yhteydessä tietoon tavanomaisista varotoimista. Tulosten mukaan 60% opiskelijoista lisäisi hygieniaopetuksen määrää sairaanhoitajaopinnoissa. Opiskelijoiden omissa kehittämisehdotuksissa opintoihin kaivattiin lisää osaamisen varmentamista ja käsihygienian tiukempaa seurantaa opettajilta. Tämän opinnäytetyön keskeisenä kehittämisehdotuksena on lisätä hygieniakoulutukseen vertais- ja itsearviointia tukemaan aseptisen omantunnon vahvistumista.