Tietojärjestelmä asiakastietojen sähköiseen kirjaamiseen
Niemelä, Sakari; Tuisku, Maiju (2017)
Niemelä, Sakari
Tuisku, Maiju
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046337
Tiivistelmä
Kehittämistyön idea syntyi SoteYBoost- hankkeen projektipäällikön avulla. Hän kertoi sosiaalialan yksityisyrittäjästä, jolla oli tarve saada yrityksensä käyttöön sähköinen asiakastietojärjestelmä. Otimme yhteyttä yrittäjään ja aloitimme yhteistyön. Kehittämistyön aihe on hyvin ajankohtainen, koska muun muassa pääministeri Juha Sipilän hallituskauden yhtenä kärkihankkeena on sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatioon kehittäminen ja edistäminen Suomessa.
Kehittämistyön tavoitteena oli saada yrityksen tarpeisiin vastaava sähköinen asiakastietojen kirjaamisjärjestelmä, joka ottaa huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon lait, säädökset sekä Kansallisen sosiaaliarkiston asettamat vaatimukset palveluntuottajan kirjaamiskäytännöille ja kirjaamisessa käytettäville asiakastietojärjestelmille. Lisäksi tavoitteena oli huomioida toimeksiantajan asettamat muut vaatimukset ja toiveet hankittavalle asiakastietojärjestelmälle. Tämän kehittämistyön tutkimusotteena noudatettiin konstruktiivista menetelmää.
Kehittämistyön pääpaino oli 4V-mallin mukaisesti asiakastietojärjestelmän hankinnan suunnittelussa ja tietojärjestelmätoimittajien kilpailutuksessa. Toimeksiantajan tarpeet ja odotukset asiakastietojärjestelmälle selvitettiin palvelumuotoilun keinoin. Tämän jälkeen niitä tarkennettiin järjestelmävaatimuksiksi, joista voitiin muodostaa hankintasuunnitelma. Näiden hankittujen tietojen pohjalta, luotiin tarjouspyyntö, joka lähetettiin palveluntuottajille.
Saadut tarjoukset eri asiakastietojärjestelmistä asetettiin vertailutaulukoihin, jotka esitettiin toimeksiantajalle.
Saadut tarjoukset vastasivat toimeksiantajan tarpeita asiakastietojärjestelmästä, ja toimeksiantaja valitsee yritykselleen sopivimman tietojärjestelmän ja jatkaa neuvotteluja palveluntarjoajan kanssa. Näin ollen kehittämistyön tavoitteet saavutettiin. Osa kehittämistyön tiedoista on salassa pidettäviä, ja näin ollen kaikkia tietoja ei ole julkaistu raportissa.
Sähköisen asiakastietojärjestelmän hankinta on monivaiheinen prosessi. Kehittämistyön teoriaa ja toimintamallia voi hyödyntää jokainen terveys- ja sosiaalialan yrittäjä, joka miettii omalle yritykselleen sähköisen asiakastietojärjestelmän hankintaa. Kehittämistyö toimii myös esimerkkinä siitä, kuinka moniammatillinen yhteistyö ylemmässä ammattikorkeakoulussa voi parhaimmillaan toimia. Aiheesta voi tehdä jatkotutkimuksen liittyen siihen, miten käyttöönotto ja ohjaus tietojärjestelmän hankinnassa toteutuvat.
Kehittämistyön tavoitteena oli saada yrityksen tarpeisiin vastaava sähköinen asiakastietojen kirjaamisjärjestelmä, joka ottaa huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon lait, säädökset sekä Kansallisen sosiaaliarkiston asettamat vaatimukset palveluntuottajan kirjaamiskäytännöille ja kirjaamisessa käytettäville asiakastietojärjestelmille. Lisäksi tavoitteena oli huomioida toimeksiantajan asettamat muut vaatimukset ja toiveet hankittavalle asiakastietojärjestelmälle. Tämän kehittämistyön tutkimusotteena noudatettiin konstruktiivista menetelmää.
Kehittämistyön pääpaino oli 4V-mallin mukaisesti asiakastietojärjestelmän hankinnan suunnittelussa ja tietojärjestelmätoimittajien kilpailutuksessa. Toimeksiantajan tarpeet ja odotukset asiakastietojärjestelmälle selvitettiin palvelumuotoilun keinoin. Tämän jälkeen niitä tarkennettiin järjestelmävaatimuksiksi, joista voitiin muodostaa hankintasuunnitelma. Näiden hankittujen tietojen pohjalta, luotiin tarjouspyyntö, joka lähetettiin palveluntuottajille.
Saadut tarjoukset eri asiakastietojärjestelmistä asetettiin vertailutaulukoihin, jotka esitettiin toimeksiantajalle.
Saadut tarjoukset vastasivat toimeksiantajan tarpeita asiakastietojärjestelmästä, ja toimeksiantaja valitsee yritykselleen sopivimman tietojärjestelmän ja jatkaa neuvotteluja palveluntarjoajan kanssa. Näin ollen kehittämistyön tavoitteet saavutettiin. Osa kehittämistyön tiedoista on salassa pidettäviä, ja näin ollen kaikkia tietoja ei ole julkaistu raportissa.
Sähköisen asiakastietojärjestelmän hankinta on monivaiheinen prosessi. Kehittämistyön teoriaa ja toimintamallia voi hyödyntää jokainen terveys- ja sosiaalialan yrittäjä, joka miettii omalle yritykselleen sähköisen asiakastietojärjestelmän hankintaa. Kehittämistyö toimii myös esimerkkinä siitä, kuinka moniammatillinen yhteistyö ylemmässä ammattikorkeakoulussa voi parhaimmillaan toimia. Aiheesta voi tehdä jatkotutkimuksen liittyen siihen, miten käyttöönotto ja ohjaus tietojärjestelmän hankinnassa toteutuvat.