Tunteiden risteyksessä - Työkirja Oulun Tyttöjen Talolle
Partanen, Tytti; Moilanen, Iida; Heikkinen, Sonja (2017)
Partanen, Tytti
Moilanen, Iida
Heikkinen, Sonja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa nuorten äitien tunteita käsittelevä työkirja Oulun Tyttöjen Talon Nuorten äitien ryhmän ohjaajien käyttöön. Tyttöjen Talon ohjaajien mukaan näitä asioita käsittelevää työkalua ei vielä ollut, mutta sellaiselle oli tarvetta. Ryhmän äideillä on vaikeus tiedostaa sekä nimetä omia tunteitaan, mikä puolestaan vaikeuttaa ohjaajien työtä. Tavoitteenamme oli luoda projektimuotoisena opinnäytetyönä tuote, joka olisi nuorten äitien synnytyksen jälkeisiä tunteita käsittelevä työkirja. Työkirja helpottaisi ohjaajien työtä sekä auttaisi äitejä tunnistamaan omia tunteitaan. Haluamme työkirjamme avulla vahvistaa äitien positiivisia ajatuksia äitiydestä sekä auttaa äitejä ja ohjaajia tunnistamaan synnytyksen jälkeisiä negatiivisia tunteita ja siten ehkäistä myöhempien ongelmien syntymistä. Opinnäytetyömme taustalla on oma mielenkiintomme nuoria äitejä ja heidän arjessa selviytymistään kohtaan. Ryhmän äidit ovat raskaana olevia tai vastasynnyttäneitä alle 22–vuotiaita nuoria äitejä, jotka ovat tulleet ryhmään yleensä terveydenhoitajan ohjaamana.
Opinnäytetyö toteutui projektina. Projektin lopputuote eli työkirja sisältää erilaisia tehtäviä, jotka olemme itse suunnitelleet tai muokanneet valmiista tehtävistä. Tunteisiin liittyviä tehtäviä on eri aihealueista, kuten esimerkiksi äitiyden tuomista tunnemuutoksista ja seksuaalisuudesta synnytyksen jälkeen. Jokaisen tehtävän yhteydessä on teoreettista tietoa aihealueeseen liittyen tietoperustastamme ja muista lähteistä.
Oppimistavoitteinamme oli kehittää projektityöskentelytaitoja sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja moniammatillisessa tiimissä sekä oppia äitiyden vahvistamisen, varhaisen vuorovaikutuksen sekä terveiden perhemallien tukemisen merkitystä nuoren naisen äitiyden alkutaipaleella. Oppimistavoitteiden saavuttaminen vahvisti ammattiaitoamme tulevina terveydenhoitajina.
Työkirjan jatkokehittämiseksi voisi esimerkiksi kyselytutkimuksella kerätä palautetta nuorten äitien ryhmätoimintaan osallistuneilta työkirjan hyödyllisyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Lisäksi työkirjan sisältämiä tehtäviä voisi kääntää englanniksi, sillä maahanmuuttajien ja pakolaisten määrä on viime vuosina kasvanut ja ulkomaalaistaustaisia tyttöjä käy myös Tyttöjen Talolla.
Opinnäytetyö toteutui projektina. Projektin lopputuote eli työkirja sisältää erilaisia tehtäviä, jotka olemme itse suunnitelleet tai muokanneet valmiista tehtävistä. Tunteisiin liittyviä tehtäviä on eri aihealueista, kuten esimerkiksi äitiyden tuomista tunnemuutoksista ja seksuaalisuudesta synnytyksen jälkeen. Jokaisen tehtävän yhteydessä on teoreettista tietoa aihealueeseen liittyen tietoperustastamme ja muista lähteistä.
Oppimistavoitteinamme oli kehittää projektityöskentelytaitoja sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja moniammatillisessa tiimissä sekä oppia äitiyden vahvistamisen, varhaisen vuorovaikutuksen sekä terveiden perhemallien tukemisen merkitystä nuoren naisen äitiyden alkutaipaleella. Oppimistavoitteiden saavuttaminen vahvisti ammattiaitoamme tulevina terveydenhoitajina.
Työkirjan jatkokehittämiseksi voisi esimerkiksi kyselytutkimuksella kerätä palautetta nuorten äitien ryhmätoimintaan osallistuneilta työkirjan hyödyllisyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Lisäksi työkirjan sisältämiä tehtäviä voisi kääntää englanniksi, sillä maahanmuuttajien ja pakolaisten määrä on viime vuosina kasvanut ja ulkomaalaistaustaisia tyttöjä käy myös Tyttöjen Talolla.