Hur påverka hälsolitteracitet om sexualfostran hos föräldrar med barn under skolåldern : En kvalitativ litteraturstudie
Herrala, Annika; Blomqvist, Joanna (2017)
Herrala, Annika
Blomqvist, Joanna
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046405
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus 0-6-vuotiaille on arka aihe, jota kohtaan monilla vanhemmilla ja muilla aikuisilla on ennakkoluuloja. Tämä saattaa johtua siitä, että sana on harhaanjohtava tai että aiheesta ei ole tarpeeksi tietoa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tapoja, joilla voi vaikuttaa terveyden lukutaitoon ja vanhempien asenteisiin pienten lasten seksuaalikasvatusta kohtaan. Tämän päämäärän saavuttamiseksi kuvailemme käsitteet terveyslukutaito, seksuaalikasvatus ja asenteet. Vastaamme kahteen kysymykseen:
1. Miten vaikuttaa aikuisten terveyslukutaitoon?
2. Miten vaikuttaa vanhempien asenteisiin seksuaalikasvatuksesta?
Teoreettisena viitekehyksenä käytämme WHO:n määritelmiä ja standardeja seksuaalikasvatuksesta Euroopassa ja Albert Banduran teoriaa kolmitahoisesta vastavuoroisesta determinismistä. Opinnäytetyö on laadullinen kirjallisuuskatsaus ja tilaustyö Väestöliitolle. 15 artikkelia kerättiin ja analysoitiin induktiivisesti. Tulokset osoittavat, että koulutuksella on merkittävä rooli lasten saamaan kokonaisvaltaiseen seksuaalikasvatukseen ja siihen, millä tasolla vanhempien terveyslukutaito on. Lisäksi ilmeni, että vanhemmat haluavat mieluiten tietoa lapsen terveydestä ammattilaisilta, mikä viittaa siihen, että ammattilaiset voivat vaikuttaa vanhempien asenteisiin. Sopivammalla koulutuksella asiantuntijoille seksuaalikasvatuksesta voi vanhempien suhtautuminen muuttua myönteisemmäksi. Asiantuntijat voivat tehdä aloitteen avaamalla keskustelun aiheesta, ja kertoa mitä se sisältää, jotta vanhemmat tietäisivät kuinka tärkeää on antaa lapselle kattava seksuaalikasvatus. Lisäksi sana seksuaalikasvatus voitaisiin muuttaa kehotunnekasvatukseksi, jolla on positiivisempi sävy.
1. Miten vaikuttaa aikuisten terveyslukutaitoon?
2. Miten vaikuttaa vanhempien asenteisiin seksuaalikasvatuksesta?
Teoreettisena viitekehyksenä käytämme WHO:n määritelmiä ja standardeja seksuaalikasvatuksesta Euroopassa ja Albert Banduran teoriaa kolmitahoisesta vastavuoroisesta determinismistä. Opinnäytetyö on laadullinen kirjallisuuskatsaus ja tilaustyö Väestöliitolle. 15 artikkelia kerättiin ja analysoitiin induktiivisesti. Tulokset osoittavat, että koulutuksella on merkittävä rooli lasten saamaan kokonaisvaltaiseen seksuaalikasvatukseen ja siihen, millä tasolla vanhempien terveyslukutaito on. Lisäksi ilmeni, että vanhemmat haluavat mieluiten tietoa lapsen terveydestä ammattilaisilta, mikä viittaa siihen, että ammattilaiset voivat vaikuttaa vanhempien asenteisiin. Sopivammalla koulutuksella asiantuntijoille seksuaalikasvatuksesta voi vanhempien suhtautuminen muuttua myönteisemmäksi. Asiantuntijat voivat tehdä aloitteen avaamalla keskustelun aiheesta, ja kertoa mitä se sisältää, jotta vanhemmat tietäisivät kuinka tärkeää on antaa lapselle kattava seksuaalikasvatus. Lisäksi sana seksuaalikasvatus voitaisiin muuttaa kehotunnekasvatukseksi, jolla on positiivisempi sävy.