Sisäisen etsivän työ : kokeiluja ja kehittämistä VAAO:ssa
Joki, Kati (2017)
Joki, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046410
Tiivistelmä
Koulutuksen järjestämisen vaikuttavat reunaehdot ovat muuttuneet merkittävästi 2000-luvulle aikana. Kuntarakenne on uudistumassa ja kuntien palvelurakenteeseen haetaan uusia toimintamalleja. Vastaa-vasti koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten verkostoa on harvennettu erityisesti ammattikoulutukses-sa. Toisen asteen koulutuksen verkostoa karsitaan edelleen ja myös rahoitusperusteita muute-taan. Rahoitusjärjestelmän ja järjestäjäverkon uudistuksilla toteutetaan yhteensä 260 milj. euron julkisen rahoituksen vähennys. Rahoituksenmääräytymisestä todellisen kustannuspohjan perusteella luovutaan ja toisen asteen koulutukseen kohdennettava valtion rahoituksen kokonaismäärä muutetaan talousarvi-oon perustuvaksi vastaavalla tavalla kuin yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla. Suorituksiin perustuva rahoitus uhkaa koulutuksen laatua. Oppilaitosten karsiminen vaarantaa tasa-arvoisen koulutuksen saa-vutettavuuden. Läpäisyn edistämiseksi tehtävä työ oppilaitoksissa lisää haasteita kiristyvässä talousti-lanteessa. Varhainen puuttuminen opinnoista ”putoamisen” ehkäisemiseksi vaatii kokeiluja ja kehittä-mistä. Aihe on siis hyvin ajankohtainen tämän opinnäytetyön aiheeksi.
Varhaisen puuttumisen haasteet tuovat tilaa nuorisotyölle oppilaitoksissa. Tämän opinnäytetyön on tarkoitus kuvata ja kartoittaa Valkeakosken ammatti- ja aikuisopissa käytössä olevan sisäisen etsivän työn vaikutusta ja mahdollisuuksia ennalta ehkäistä opintojen keskeytystä ja syrjäytymistä ammat-tiopinnoista. Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto on edelläkävijä sisäisen etsivätoiminnan kehittämi-sessä ja luomisessa. Vastaavaa toimintaa oppilaitoksen omana toimintana ei ole Benchmarkkauksessa tullut ilmi. Nuorisotyön ohjausmallia sovelletaan kylläkin joissakin ammatillisissa oppilaitoksissa esim. Omnia, Hyria, Tavastia mutta opinnäytteessä esitelty sisäisen etsivän toimenkuva on syntynyt VAAO:ssa VAAO-Navi projektin tuotoksena.
Opinnäytteen tilaajana toimii Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto. Oppilaitoksen sisäisen etsivän työllä pyritään selvittämään varhaisen puuttumisen vaikutus opintojen jatkumisessa. Sisäisen etsivän työ on sekä ennaltaehkäisevän, että korjaavan työn välimaastossa. Opinnäytteen tarkoituksena on löytää malli siihen, miten sisäisen etsivän työ toimii parhaiten muiden oppilaitoksen ammattilaisten rinnalla. Työn päällekkäisyyksiltä ei voida välttyä, mutta tärkeintä on pyrkiä rakentamaan opiskelijan kannalta aukoton tukiverkosto opettajien ja ohjauspalveluiden välille. Tärkeää on myös löytää toimiva malli ohjauspalveluiden työnkuviin. Kaikki toiminta, mitä pystymme tehdä ennen opintojen päättymistä tähtää samaan tulokseen, eli ammattiin valmistumiseen.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen opinnäytetyö. Aineiston keruuna on käytetty havaintoja ja kokemuksia itse työssä sekä yksilöhaastatteluja ja lopuksi tutkimuskyselyn avulla pyritty vastaamaan kysymysiin; miten sisäisen etsivän toiminta on palvellut opiskelijan opintojen etenemistä? mihin suun-taan etsivään nuorisotyötä oppilaitoksessa tulisi kehittää? mitä ja miten tietoa välitetään opettajan työn tueksi opiskelijoiden opintojen edistämiseksi? Lisäksi nuorilta haluttiin saada selville kysymysten avul-la, millaisia kokemuksia heillä oli sisäisen etsivän nuorisotyön antamasta tuesta.
Tuloksena voidaan todeta, että sisäiselle etsivälle nuorisotyölle on tilausta toisen asteen oppilaitosten arjessa nuorten ammattiin valmistumista tukemassa.
Varhaisen puuttumisen haasteet tuovat tilaa nuorisotyölle oppilaitoksissa. Tämän opinnäytetyön on tarkoitus kuvata ja kartoittaa Valkeakosken ammatti- ja aikuisopissa käytössä olevan sisäisen etsivän työn vaikutusta ja mahdollisuuksia ennalta ehkäistä opintojen keskeytystä ja syrjäytymistä ammat-tiopinnoista. Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto on edelläkävijä sisäisen etsivätoiminnan kehittämi-sessä ja luomisessa. Vastaavaa toimintaa oppilaitoksen omana toimintana ei ole Benchmarkkauksessa tullut ilmi. Nuorisotyön ohjausmallia sovelletaan kylläkin joissakin ammatillisissa oppilaitoksissa esim. Omnia, Hyria, Tavastia mutta opinnäytteessä esitelty sisäisen etsivän toimenkuva on syntynyt VAAO:ssa VAAO-Navi projektin tuotoksena.
Opinnäytteen tilaajana toimii Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto. Oppilaitoksen sisäisen etsivän työllä pyritään selvittämään varhaisen puuttumisen vaikutus opintojen jatkumisessa. Sisäisen etsivän työ on sekä ennaltaehkäisevän, että korjaavan työn välimaastossa. Opinnäytteen tarkoituksena on löytää malli siihen, miten sisäisen etsivän työ toimii parhaiten muiden oppilaitoksen ammattilaisten rinnalla. Työn päällekkäisyyksiltä ei voida välttyä, mutta tärkeintä on pyrkiä rakentamaan opiskelijan kannalta aukoton tukiverkosto opettajien ja ohjauspalveluiden välille. Tärkeää on myös löytää toimiva malli ohjauspalveluiden työnkuviin. Kaikki toiminta, mitä pystymme tehdä ennen opintojen päättymistä tähtää samaan tulokseen, eli ammattiin valmistumiseen.
Kyseessä on kvalitatiivinen eli laadullinen opinnäytetyö. Aineiston keruuna on käytetty havaintoja ja kokemuksia itse työssä sekä yksilöhaastatteluja ja lopuksi tutkimuskyselyn avulla pyritty vastaamaan kysymysiin; miten sisäisen etsivän toiminta on palvellut opiskelijan opintojen etenemistä? mihin suun-taan etsivään nuorisotyötä oppilaitoksessa tulisi kehittää? mitä ja miten tietoa välitetään opettajan työn tueksi opiskelijoiden opintojen edistämiseksi? Lisäksi nuorilta haluttiin saada selville kysymysten avul-la, millaisia kokemuksia heillä oli sisäisen etsivän nuorisotyön antamasta tuesta.
Tuloksena voidaan todeta, että sisäiselle etsivälle nuorisotyölle on tilausta toisen asteen oppilaitosten arjessa nuorten ammattiin valmistumista tukemassa.