Käytettävyyden kehittäminen Urbiet.fi-palvelussa
Romppanen, Virpi (2010)
Romppanen, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käytettävyyden kehittäminen Urbiet.fi-palvelussa. Tavoitteena oli käsitellä jo ennen opinnäytetyön tekoa löydettyjä käytettävyysongelmia sekä työn teon aikana löydettyjä ongelmia ja keksiä niihin mahdollisimman taloudelliset ja toimivat ratkaisut.
Urbiet.fi-palvelu on osa Urbiet-palvelukokonaisuutta, johon kuuluvat Urbiet.fi-sivusto sekä Urbiet-kaupunkitaulut. Palvelussa on kyse tapahtumainformaatiokanavasta, jossa käytetään välineenä digitaalisia näyttötauluja (kaupunkitaulut). Palvelussa eri tahot voi-vat ilmoittaa tapahtumistaan sekä sivustolla että tauluilla. Urbiet.fi-palvelu on käyttöliittymä tapahtumatietojen syöttämiseen ensisijaisesti Urbiet-kaupunkitauluihin ja toissijai-sesti Urbiet.fi-sivustolle.
Tutkimuskohteen eli Urbiet.fi-palvelun käytettävyysongelmista opinnäytetyön tekijällä oli jo ennen työn tekoa jonkinlainen käsitys, sillä hän käytti kyseistä palvelua suorittaessaan opintoihinsa kuuluvaa harjoittelua kesällä 2009. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmiin kuuluivat osittainen heuristinen arviointi, toimeksiantajan haastattelut ja hänen laatimansa lista palvelun käytettävyysongelmista, tekijän omakohtaiset kokemukset palvelusta opinnäytetyön teon aikana sekä sähköpostipalaute.
Opinnäytetyö käsittelee Urbiet.fi-palvelun käytettävyysongelmien ja niiden ratkaisujen lisäksi käytettävyyden teoriaa yleisesti. Myös palvelun rakennetta ja siinä käytettyjä tekniikoita käsitellään palvelun kokonaiskuvaa selventämään.
Opinnäytetyön tuloksena on monen kymmenen sivun mittainen ongelmaluettelo ratkai-suehdotuksineen. Tulokset ovat hyvinkin käyttökelpoiset, sillä tässä työssä ehdotettujen parannusten ja käytettävyysongelmien korjaamisen myötä Urbiet.fi-palvelusta saadaan käyttäjäystävällisempi ja tehokkaampi käyttää. Tosin järjestelmän perustavanlaatuisempaankin remonttiin voisi olla tarvetta. Ennen mahdollista remonttia kannattaa kuitenkin inventoida tämän työn tutkimuskohteesta hyvät puolet jatkokehitystä varten, sillä niitä-kin palvelusta löytyy.
Urbiet.fi-palvelu on osa Urbiet-palvelukokonaisuutta, johon kuuluvat Urbiet.fi-sivusto sekä Urbiet-kaupunkitaulut. Palvelussa on kyse tapahtumainformaatiokanavasta, jossa käytetään välineenä digitaalisia näyttötauluja (kaupunkitaulut). Palvelussa eri tahot voi-vat ilmoittaa tapahtumistaan sekä sivustolla että tauluilla. Urbiet.fi-palvelu on käyttöliittymä tapahtumatietojen syöttämiseen ensisijaisesti Urbiet-kaupunkitauluihin ja toissijai-sesti Urbiet.fi-sivustolle.
Tutkimuskohteen eli Urbiet.fi-palvelun käytettävyysongelmista opinnäytetyön tekijällä oli jo ennen työn tekoa jonkinlainen käsitys, sillä hän käytti kyseistä palvelua suorittaessaan opintoihinsa kuuluvaa harjoittelua kesällä 2009. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmiin kuuluivat osittainen heuristinen arviointi, toimeksiantajan haastattelut ja hänen laatimansa lista palvelun käytettävyysongelmista, tekijän omakohtaiset kokemukset palvelusta opinnäytetyön teon aikana sekä sähköpostipalaute.
Opinnäytetyö käsittelee Urbiet.fi-palvelun käytettävyysongelmien ja niiden ratkaisujen lisäksi käytettävyyden teoriaa yleisesti. Myös palvelun rakennetta ja siinä käytettyjä tekniikoita käsitellään palvelun kokonaiskuvaa selventämään.
Opinnäytetyön tuloksena on monen kymmenen sivun mittainen ongelmaluettelo ratkai-suehdotuksineen. Tulokset ovat hyvinkin käyttökelpoiset, sillä tässä työssä ehdotettujen parannusten ja käytettävyysongelmien korjaamisen myötä Urbiet.fi-palvelusta saadaan käyttäjäystävällisempi ja tehokkaampi käyttää. Tosin järjestelmän perustavanlaatuisempaankin remonttiin voisi olla tarvetta. Ennen mahdollista remonttia kannattaa kuitenkin inventoida tämän työn tutkimuskohteesta hyvät puolet jatkokehitystä varten, sillä niitä-kin palvelusta löytyy.