We Jazz -festivaalin viestintäsuunnitelma : Case: We Jazz 2016
Pokki, Roope (2017)
Pokki, Roope
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056456
Tiivistelmä
We Jazz Oy on helsinkiläinen luovan alan yritys, joka tunnetaan monipuolisena ja ennakkoluulottomana toimijana suomalaisellaa jazzkentällä. We Jazz on vuodesta 2013 lähtien järjestänyt joulukuussa viikon mittaista We Jazz –festivaalia, joka on levittäytynyt ympäri Helsingin kantakaupunkia. Festivaalin ydinajatuksena on tarjota yleisölle parasta suomalaista ja kansainvälistä jazzmusiikkia vaihtuvissa konserttipaikoissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella vuoden 2016 We Jazz –festivaalin viestinnän onnistumista ja luoda tapahtumalle jatkossa hyödynnettävä viestintäsuunnitelma. Toimin We Jazz 2016 –tapahtuman viestintävastaavana ja tehdyn työni kautta tarkastelen tapahtuman vaikuttavuutta ja sen viestinnän kehityskohteita. Pyrin löytämään kehitysehdotuksia ja näkökulmia siihen, kuinka tapahtuman viestintää voisi tehostaa tulevaisuudessa.
Tutkimukseni tavoitteena on lisäksi tarkastella vuoden 2016 We Jazz -festivaalin medianäkyvyyttä ja sitä, millaisena tapahtuma kävijöiden silmissä mielletään. Toteutimme festivaalin yhdessä kävijätutkimuksen, jonka kautta tutkin yleisön suhtautumista tapahtuman järjestämiseen ja viestintään.
Hyödynnän opinnäytetyössäni sekä laadullisen- että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyössä käytettävät menetelmät ovat haastattelut, SWOT-analyysi, kävijätutkimus ja mediaseuranta.
Opinnäytetyöni tuottaa toimivan pohjan tehokkaammalle festivaaliviestinnälle. Tehokkaamman viestinnän tavoitteena on saavuttaa mahdollisesti laajempaa asiakaskuntaa ja tätä kautta kasvattaa tapahtuman tunnettuutta. Johdonmukainen viestintä optimoi festivaalin käyttämiä viestintäkanavia ja tätä kautta myös vahvistaa festivaalin identiteettiä. Konkreettiseksi työkaluksi opinnäytetyöni tuottaa viestintäsuunnitelman.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella vuoden 2016 We Jazz –festivaalin viestinnän onnistumista ja luoda tapahtumalle jatkossa hyödynnettävä viestintäsuunnitelma. Toimin We Jazz 2016 –tapahtuman viestintävastaavana ja tehdyn työni kautta tarkastelen tapahtuman vaikuttavuutta ja sen viestinnän kehityskohteita. Pyrin löytämään kehitysehdotuksia ja näkökulmia siihen, kuinka tapahtuman viestintää voisi tehostaa tulevaisuudessa.
Tutkimukseni tavoitteena on lisäksi tarkastella vuoden 2016 We Jazz -festivaalin medianäkyvyyttä ja sitä, millaisena tapahtuma kävijöiden silmissä mielletään. Toteutimme festivaalin yhdessä kävijätutkimuksen, jonka kautta tutkin yleisön suhtautumista tapahtuman järjestämiseen ja viestintään.
Hyödynnän opinnäytetyössäni sekä laadullisen- että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyössä käytettävät menetelmät ovat haastattelut, SWOT-analyysi, kävijätutkimus ja mediaseuranta.
Opinnäytetyöni tuottaa toimivan pohjan tehokkaammalle festivaaliviestinnälle. Tehokkaamman viestinnän tavoitteena on saavuttaa mahdollisesti laajempaa asiakaskuntaa ja tätä kautta kasvattaa tapahtuman tunnettuutta. Johdonmukainen viestintä optimoi festivaalin käyttämiä viestintäkanavia ja tätä kautta myös vahvistaa festivaalin identiteettiä. Konkreettiseksi työkaluksi opinnäytetyöni tuottaa viestintäsuunnitelman.