Työpaikan konfliktitilanteiden käsittely
Haverinen, Niina (2017)
Haverinen, Niina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076678
Tiivistelmä
Tutkimuksessa esitetään ja analysoidaan prosesseja, joilla työyhteisöjen konfliktitilanteisiin voidaan puuttua ja annetaan suosituksia siitä, mikä käsittelytapa tulisi valita eri tyyppisille konflikteille. Työ on kvalitatiivinen kirjallisuustutkimus.
Opinnäytetyössä esitetään aluksi määritelmiä ja jaottelua työpaikan konfliktitilanteille sekä listataan konfliktien vaikutuksia työyhteisöön. Tarkemmin paneudutaan ilmiönä Suomen työyhteisöjä Työ- ja elinkeinomisteriön Työolobarometrin mukaan vaivaavaan työpaikkakiusaamiseen.
Konfliktien käsittelyn perustana on lainsäädäntö, josta esitellään tärkeimpiä konfliktitilanteita koskevia lakeja, kuten työturvallisuuslaki, yhdenvertaisuuslaki, työsopimuslaki, rikoslaki, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta sekä työterveyslaki.
Konfliktinkäsittelyyn soveltuvista menetelmistä työssä esitellään työlainsäädännöllinen menettely, työyhteisösovittelu sekä ongelmaperustainen oppiminen. Näiden ominaisuuksia ja eroavaisuuksia toisiinsa nähden analysoidaan ja lopuksi annetaan arvioita siitä, minkä kaltaisiin konflikteihin näitä ratkaisumalleja voidaan parhaiten soveltaa, perustuen työssä esiteltyihin erityyppisten konfliktien jaotteluperusteisiin.
Työlainsäädännöllinen käsittely sopii parhaiten tilanteisiin, joissa konflikti on edennyt vakavalle asteelle ja mahdollisesti tarvitaan pikaista ja määrätietoista puuttumista. Työyhteisösovittelu taas sopii ääritapauksia lukuunottamatta melko laajaan kirjoon konflikteja, mutta vaatii osapuolten vapaaehtoisen osallistumisen. Ongelmaperustainen oppiminen taas sopii parhaiten hyvin varhaisessa vaiheessa todettuun konfliktiin tai ongelmaan, joka tunnistetaan mahdollisesti aiheuttavan myöhemmin konfliktialttiutta organisaatiossa.
Opinnäytetyössä esitetään aluksi määritelmiä ja jaottelua työpaikan konfliktitilanteille sekä listataan konfliktien vaikutuksia työyhteisöön. Tarkemmin paneudutaan ilmiönä Suomen työyhteisöjä Työ- ja elinkeinomisteriön Työolobarometrin mukaan vaivaavaan työpaikkakiusaamiseen.
Konfliktien käsittelyn perustana on lainsäädäntö, josta esitellään tärkeimpiä konfliktitilanteita koskevia lakeja, kuten työturvallisuuslaki, yhdenvertaisuuslaki, työsopimuslaki, rikoslaki, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta sekä työterveyslaki.
Konfliktinkäsittelyyn soveltuvista menetelmistä työssä esitellään työlainsäädännöllinen menettely, työyhteisösovittelu sekä ongelmaperustainen oppiminen. Näiden ominaisuuksia ja eroavaisuuksia toisiinsa nähden analysoidaan ja lopuksi annetaan arvioita siitä, minkä kaltaisiin konflikteihin näitä ratkaisumalleja voidaan parhaiten soveltaa, perustuen työssä esiteltyihin erityyppisten konfliktien jaotteluperusteisiin.
Työlainsäädännöllinen käsittely sopii parhaiten tilanteisiin, joissa konflikti on edennyt vakavalle asteelle ja mahdollisesti tarvitaan pikaista ja määrätietoista puuttumista. Työyhteisösovittelu taas sopii ääritapauksia lukuunottamatta melko laajaan kirjoon konflikteja, mutta vaatii osapuolten vapaaehtoisen osallistumisen. Ongelmaperustainen oppiminen taas sopii parhaiten hyvin varhaisessa vaiheessa todettuun konfliktiin tai ongelmaan, joka tunnistetaan mahdollisesti aiheuttavan myöhemmin konfliktialttiutta organisaatiossa.