Asiakkaan yksilöllinen kohtaaminen kotihoidossa : hoitajien näkökulma
Salonen, Sanna; Tiira, Tiina (2017)
Salonen, Sanna
Tiira, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon hoitajien käsityksiä asiakkaan yksilöllisestä kohtaamisesta ja asiakaslähtöisen hoitotyön toteutumisesta käytännön työssä. Lisäksi opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää hoitajien keinoja oman ammatillisen osaamisensa vahvistamiseen vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää kotihoidon asiakkaan kohtaamisessa. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Haastateltavat (n=15) valittiin työelämän yhteyshenkilön avulla Tampereen kaupungin kotihoidon henkilökunnasta siten, että heillä oli sekä kiinnostusta kertoa että kokemusta asiakkaan yksilöllisistä kohtaamistilanteista. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kotihoidon hoitajien käsitykset asiakkaiden yksilöllisistä kohtaamistilanteista ja potilaan yksilöllisyyttä tukevista hoitotyön keinoista liittyivät ammatilliseen osaamiseen ja henkilökohtaisten arvojen sekä ominaisuuksien ilmenemiseen. Hoitajien mielestä parhaiten yksilöllistämistä tapahtui ammatillisen kokemuksen tuomalla varmuudella. Haastateltavien mukaan omahoitajuus ja riittävä asiakkaan henkilökohtaisen elämäntilanteen huomiointi yhdessä rauhallisen kohtaamisen kanssa vahvistivat asiakaslähtöistä hoitotyötä. Tuloksien mukaan yksilöllisen kohtaamisen toteutumista haittasivat kiire ja vähäinen mahdollisuus tutustua asiakkaan tietoihin ennen kotikäyntiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakas kohdataan kotihoidossa yksilöllisesti, mutta hoitajien taitoja vuorovaikutustilanteissa voidaan vahvistaa koulutuksella. Näin edistetään asiakaslähtöisen hoitotyön toteutumista kotihoidossa. Yksilöllinen, asiakkaasta lähtöisin tapahtuva kohtaaminen hoitotyössä koettiin jokaisen yksilön oikeudeksi. Omahoitajuus, mahdollisuus perehtyä asiakkaan tietoihin ennen kotikäyntiä sekä työyhteisön yhteiset keskustelutilaisuudet vahvistavat asiakkaan yksilöllisen kohtaamisen toteutumista. Jatkotutkimusaiheena voisi olla havainnointitutkimus, jossa käytännön kotihoidon hoitotyössä seurattaisiin asiakkaan kohtaamista ja hänen yksilöllisten tarpeidensa huomiointia.
Kotihoidon hoitajien käsitykset asiakkaiden yksilöllisistä kohtaamistilanteista ja potilaan yksilöllisyyttä tukevista hoitotyön keinoista liittyivät ammatilliseen osaamiseen ja henkilökohtaisten arvojen sekä ominaisuuksien ilmenemiseen. Hoitajien mielestä parhaiten yksilöllistämistä tapahtui ammatillisen kokemuksen tuomalla varmuudella. Haastateltavien mukaan omahoitajuus ja riittävä asiakkaan henkilökohtaisen elämäntilanteen huomiointi yhdessä rauhallisen kohtaamisen kanssa vahvistivat asiakaslähtöistä hoitotyötä. Tuloksien mukaan yksilöllisen kohtaamisen toteutumista haittasivat kiire ja vähäinen mahdollisuus tutustua asiakkaan tietoihin ennen kotikäyntiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakas kohdataan kotihoidossa yksilöllisesti, mutta hoitajien taitoja vuorovaikutustilanteissa voidaan vahvistaa koulutuksella. Näin edistetään asiakaslähtöisen hoitotyön toteutumista kotihoidossa. Yksilöllinen, asiakkaasta lähtöisin tapahtuva kohtaaminen hoitotyössä koettiin jokaisen yksilön oikeudeksi. Omahoitajuus, mahdollisuus perehtyä asiakkaan tietoihin ennen kotikäyntiä sekä työyhteisön yhteiset keskustelutilaisuudet vahvistavat asiakkaan yksilöllisen kohtaamisen toteutumista. Jatkotutkimusaiheena voisi olla havainnointitutkimus, jossa käytännön kotihoidon hoitotyössä seurattaisiin asiakkaan kohtaamista ja hänen yksilöllisten tarpeidensa huomiointia.