Advertoriaali luonnonkosmetiikkayrityksen markkinoinnin tukena
Wakkari, Reetta; Kantele, Mimi (2017)
Wakkari, Reetta
Kantele, Mimi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046373
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä eri tekijät vaikuttavat hyvän mainostekstin kirjoittamiseen ja mitkä osa-alueet mainostekstin laatijan tulee hallita. Tarkoituksena oli kirjoittaa valitulle työelämäkumppanille tekstiosuudet kahteen advertoriaaliin eli toimitukselliseen tapaan tehtyyn mainokseen, jotka muistuttavat ulkoisesti lehtiartikkelia. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä suomalaisen luonnonkosmetiikkayritys Flow kosmetiikan kanssa. Työn tavoitteena oli oppia laatimaan hyvä ja toimiva mainosteksti, jonka avulla työelämäkumppani saisi solmittua uusia asiakassuhteita ja kasvatettua myyntiään.
Teoriataustassa paneuduttiin markkinointiviestintään, jonka tärkeimpiä osa-alueita olivat mainonta ja sen eri kanavat. Lisäksi tärkeää oli keskittyä mainostekstin kirjoittamisen teoriaan, jossa olennaisiksi aihepiireiksi nousivat tekstisuunnittelu eli “copywriting”, mainostekstin rakenteen teoria sekä erilaiset kielelliset keinot, joilla mainosteksti saadaan erottumaan joukosta. Teorian lopussa käsiteltiin myös tiivistetysti kosmetiikan markkinoinnin lainsäädäntöä ja markkinoinnin etiikkaa. Toiminnallinen osuus aloitettiin perehtymällä Flow kosmetiikan tuotteiden raaka-aineisiin. Lisäksi tutkittiin jo olemassa olevia advertoriaaleja. Näiden tietojen sekä teoriataustan pohjalta laadittiin toiminnallisen osuuden advertoriaalitekstit. Tekstit annettiin luettavaksi kosmetiikan kuluttajille, jotta toiminnallista osuuden onnistumista voitaisiin arvioida ennen yritykselle lähettämistä. Kirjoitettuja mainostekstejä on tulevaisuudessa tarkoitus käyttää advertoriaaleissa, jotka toimivat Flow kosmetiikan markkinoinnin tukena. Esimerkiksi Life-ketjun oma mainoksellinen lehti on yksi kanavista, jossa nämä advertoriaalit halutaan julkaista. Myös monissa muissa lehdissä ja lehtisissä käytetään tänä päivänä paljon advertoriaaleja, joten työn uskotaan aidosti hyödyttävän yhteistyöyritystä.
Teoriataustassa paneuduttiin markkinointiviestintään, jonka tärkeimpiä osa-alueita olivat mainonta ja sen eri kanavat. Lisäksi tärkeää oli keskittyä mainostekstin kirjoittamisen teoriaan, jossa olennaisiksi aihepiireiksi nousivat tekstisuunnittelu eli “copywriting”, mainostekstin rakenteen teoria sekä erilaiset kielelliset keinot, joilla mainosteksti saadaan erottumaan joukosta. Teorian lopussa käsiteltiin myös tiivistetysti kosmetiikan markkinoinnin lainsäädäntöä ja markkinoinnin etiikkaa. Toiminnallinen osuus aloitettiin perehtymällä Flow kosmetiikan tuotteiden raaka-aineisiin. Lisäksi tutkittiin jo olemassa olevia advertoriaaleja. Näiden tietojen sekä teoriataustan pohjalta laadittiin toiminnallisen osuuden advertoriaalitekstit. Tekstit annettiin luettavaksi kosmetiikan kuluttajille, jotta toiminnallista osuuden onnistumista voitaisiin arvioida ennen yritykselle lähettämistä. Kirjoitettuja mainostekstejä on tulevaisuudessa tarkoitus käyttää advertoriaaleissa, jotka toimivat Flow kosmetiikan markkinoinnin tukena. Esimerkiksi Life-ketjun oma mainoksellinen lehti on yksi kanavista, jossa nämä advertoriaalit halutaan julkaista. Myös monissa muissa lehdissä ja lehtisissä käytetään tänä päivänä paljon advertoriaaleja, joten työn uskotaan aidosti hyödyttävän yhteistyöyritystä.