Sosiaalinen media osana brändin lanseerausta : Case: K-Citymarket
Merisalu, Aap (2017)
Merisalu, Aap
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076699
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan sosiaalisen median käytön mahdollisuuksia viestintäkanavana uuden brändin lanseerauksessa. Työn tavoitteena on antaa yritykselle alustavat työkalut sosiaalisen median hyödyntämiseksi brändiviestinnässä lanseerauksen alkumetreillä. Kun luodaan hyvä pohja sosiaalisen median käytännöille jo lanseerauksen vaiheessa, varmistetaan myös tulevaisuudessa kohderyhmän ja brändin välinen kommunikaatio.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena analysoimalla menestyneiden Ison-Britannian päivittäistavarakauppaketjujen vaatebrändien viestintää ja käytäntöjä sosiaalisessa mediassa. Analysointiin käytetään benchmarking-menetelmää, jonka avulla varmistetaan tutkimuksen yhdenmukaisuus kaikkien brändien välillä. Sen lisäksi hyödynnetään markkinoinnin ja brändäyksen teorioiden perusteita.
Toimeksiantajayrityksenä toimii K-Citymarket, joka on lanseeraamassa uuden mywear-brändin markkinoille tänä vuonna. Brändiä myydään eksklusiivisesti K-Citymarketin 81 kaupan vaateosastoilla. Yrityksen kohderyhmä on laaja, ja jokaisen kuluttajan tavoittamiseksi tarvitaan tehokkaita viestintäkanavia.
Tutkimuksen tulosten pohjalta syntyi yritykselle viestintäsisällön työkalu, johon on laadittu ohjesäännöt sisällön tuottamiseksi sosiaaliseen mediaan. Sen lisäksi laaditaan ehdotus sosiaalisen median käyttöönottoaikataulutuksesta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena analysoimalla menestyneiden Ison-Britannian päivittäistavarakauppaketjujen vaatebrändien viestintää ja käytäntöjä sosiaalisessa mediassa. Analysointiin käytetään benchmarking-menetelmää, jonka avulla varmistetaan tutkimuksen yhdenmukaisuus kaikkien brändien välillä. Sen lisäksi hyödynnetään markkinoinnin ja brändäyksen teorioiden perusteita.
Toimeksiantajayrityksenä toimii K-Citymarket, joka on lanseeraamassa uuden mywear-brändin markkinoille tänä vuonna. Brändiä myydään eksklusiivisesti K-Citymarketin 81 kaupan vaateosastoilla. Yrityksen kohderyhmä on laaja, ja jokaisen kuluttajan tavoittamiseksi tarvitaan tehokkaita viestintäkanavia.
Tutkimuksen tulosten pohjalta syntyi yritykselle viestintäsisällön työkalu, johon on laadittu ohjesäännöt sisällön tuottamiseksi sosiaaliseen mediaan. Sen lisäksi laaditaan ehdotus sosiaalisen median käyttöönottoaikataulutuksesta.