Nettiterapia-palvelun käytettävyystestaus
Leino, Iida (2017)
Leino, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa käytettävyystestaus Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ylläpitämän Nettiterapia-palvelun masennuksen hoitoohjelmalle. Tavoitteena oli löytää käytettävyysongelmia Nettiterapia-palvelusta ja esittää ratkaisuja havaittuihin ongelmiin. Testaus suoritettiin neljälle testikäyttäjälle Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan Psykiatriakeskuksessa huhtikuussa 2017.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee käytettävyyttä, sen testaamista ja Nettiterapiapalvelua. Lisäksi työssä kartoitettiin muita Suomessa toimivia internetvälitteisiä terapiapalveluita ja otettiin selvää masennuksen vaikutuksista käytettävyydelle. Toteutettu käytettävyystestaus koostui alkukyselystä, testitehtävien suorittamisesta, System Usability Scale -lomakkeen täytöstä ja loppuhaastattelusta. Testitehtävien suorittamisen aikana menetelmänä käytettiin ääneen ajattelua.
Arvioitaviksi käytettävyystekijöiksi tässä tutkimuksessa valittiin opittavuus, muistettavuus, virheiden määrä ja tyytyväisyys. Käytettävyystestauksen perusteella tarkasteltujen käytettävyystekijöiden todettiin olevan hyvällä tasolla, eikä testikäyttäjillä havaittu vakavia virheitä testauksen aikana. Kaikki mukana olleet testikäyttäjät saivat suoritetuksi etukäteen suunnitellut viisi käytettävyystestauksen tehtävää. Palvelun uudistusta varten esitetyt parannusehdotukset koskivat enimmäkseen palvelun käyttöön liittyvää ohjeistusta ja elementtien sijoittelua. System Usability Scale -lomakkeella testikäyttäjät arvioivat Nettiterapia-palvelun käytettävyyden tason hyväksi.
Testauksessa mukana olleilla testikäyttäjillä ei ollut aikaisempaa kokemusta Nettiterapiapalvelusta, eivätkä he kuuluneet palvelun todelliseen käyttäjäryhmään. Tulosten analysoinnissa otettiin huomioon oikeiden mielenterveyspotilaiden puuttuminen ja tehdyt johtopäätökset käytettävyyden tasosta palvelun todellisilla käyttäjillä perustuivat osittain oletuksiin. Toivottavaa olisi, että Nettiterapia-palvelun teknisen toteutuksen parannuksilla voitaisiin kuitenkin vaikuttaa terapian toimivuuteen ja vaikuttavuuteen oikeilla potilailla.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee käytettävyyttä, sen testaamista ja Nettiterapiapalvelua. Lisäksi työssä kartoitettiin muita Suomessa toimivia internetvälitteisiä terapiapalveluita ja otettiin selvää masennuksen vaikutuksista käytettävyydelle. Toteutettu käytettävyystestaus koostui alkukyselystä, testitehtävien suorittamisesta, System Usability Scale -lomakkeen täytöstä ja loppuhaastattelusta. Testitehtävien suorittamisen aikana menetelmänä käytettiin ääneen ajattelua.
Arvioitaviksi käytettävyystekijöiksi tässä tutkimuksessa valittiin opittavuus, muistettavuus, virheiden määrä ja tyytyväisyys. Käytettävyystestauksen perusteella tarkasteltujen käytettävyystekijöiden todettiin olevan hyvällä tasolla, eikä testikäyttäjillä havaittu vakavia virheitä testauksen aikana. Kaikki mukana olleet testikäyttäjät saivat suoritetuksi etukäteen suunnitellut viisi käytettävyystestauksen tehtävää. Palvelun uudistusta varten esitetyt parannusehdotukset koskivat enimmäkseen palvelun käyttöön liittyvää ohjeistusta ja elementtien sijoittelua. System Usability Scale -lomakkeella testikäyttäjät arvioivat Nettiterapia-palvelun käytettävyyden tason hyväksi.
Testauksessa mukana olleilla testikäyttäjillä ei ollut aikaisempaa kokemusta Nettiterapiapalvelusta, eivätkä he kuuluneet palvelun todelliseen käyttäjäryhmään. Tulosten analysoinnissa otettiin huomioon oikeiden mielenterveyspotilaiden puuttuminen ja tehdyt johtopäätökset käytettävyyden tasosta palvelun todellisilla käyttäjillä perustuivat osittain oletuksiin. Toivottavaa olisi, että Nettiterapia-palvelun teknisen toteutuksen parannuksilla voitaisiin kuitenkin vaikuttaa terapian toimivuuteen ja vaikuttavuuteen oikeilla potilailla.