Toiminta Tavaksi!-pilotin kuvailu, arviointi ja kehittäminen
Aho, Outi (2017)
Aho, Outi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086945
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Toiminta tavaksi!-hanketta, joka on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja osa Liikkuva Koulu-ohjelmaa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Lasten Liikunnan Tuki ry, jonka järjestämässä iltapäiväkerhossa Toiminta tavaksi!-hankkeen pilotti toteutettiin. Hankkeen tavoitteena oli uusien toimintatapojen jalkauttaminen aamu- ja iltapäivätoimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata pilotin etenemistä, arvioida sen onnistumista sekä kehittää pilotin jälkeen toimintaa muissa kerhoissa. Pilotin tavoitteena oli testata erilaisia menetelmiä ja niiden sopivuutta iltapäiväkerhon toimintaan. Avainasemassa oli liikkumalla oppiminen, jolloin tuttuihin liikuntaleikkeihin yhdistettiin äidinkieltä ja matematiikkaa.
Pilottijakso toteutettiin Lasten Liikunnan Tuki ry:n iltapäiväkerhossa syyslukukaudella 2016. Työryhmään kuuluivat kyseisen iltapäiväkerhon ohjaajat, jo aikaisemmin hankkeessa mukana olleet fysioterapeutit sekä Lasten Liikunnan Tuki ry:n muuta henkilökuntaa. Ohjaajien tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa Toiminta tavaksi!-periaatteen mukaista toimintaa iltapäiväkerhossa. Tärkeä osa pilotin toteutusta oli toiminnan ja leikkien arviointi, jota ohjaajat toteuttivat koko pilottijakson ajan.
Pilottijakson arviointi perustui ohjaajien kokemuksiin, havainnointiin sekä saatuun palautteeseen. Positiivista palautetta saatiin paljon opettajilta sekä lasten vanhemmilta. Tärkein palaute saatiin kuitenkin lasten toiminnan havainnoinnilla. Lapset eivät juurikaan huomanneet eroa oppimisleikkien ja perusleikkien välillä. Heille leikki oli yksi muiden joukossa. Tämä koettiin tärkeänä ominaisuutena, sillä iltapäiväkerhon ei haluttu tuntuvan toiselta koulupäivältä. Haastavinta pilotin toteuttamisessa ohjaajien mukaan oli toiminnan aloittaminen.
Pilotin aikana kerätyn materiaalin sekä saatujen kokemuksien avulla kootaan Toiminta tavaksi!-työkirja. Työkirjan tavoite ja tehtävä on auttaa muita kerhoja aloittamaan Toiminta tavaksi!-ohjaukset osana iltapäiväkerhon arkea. Pilottijakson jälkeen toimintaa levitetään myös muihin Lasten Liikunnan Tuki ry:n aamu- ja iltapäiväkerhoihin. Opinnäytetyö toimii toiminnan kehittämisessä pohjana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata pilotin etenemistä, arvioida sen onnistumista sekä kehittää pilotin jälkeen toimintaa muissa kerhoissa. Pilotin tavoitteena oli testata erilaisia menetelmiä ja niiden sopivuutta iltapäiväkerhon toimintaan. Avainasemassa oli liikkumalla oppiminen, jolloin tuttuihin liikuntaleikkeihin yhdistettiin äidinkieltä ja matematiikkaa.
Pilottijakso toteutettiin Lasten Liikunnan Tuki ry:n iltapäiväkerhossa syyslukukaudella 2016. Työryhmään kuuluivat kyseisen iltapäiväkerhon ohjaajat, jo aikaisemmin hankkeessa mukana olleet fysioterapeutit sekä Lasten Liikunnan Tuki ry:n muuta henkilökuntaa. Ohjaajien tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa Toiminta tavaksi!-periaatteen mukaista toimintaa iltapäiväkerhossa. Tärkeä osa pilotin toteutusta oli toiminnan ja leikkien arviointi, jota ohjaajat toteuttivat koko pilottijakson ajan.
Pilottijakson arviointi perustui ohjaajien kokemuksiin, havainnointiin sekä saatuun palautteeseen. Positiivista palautetta saatiin paljon opettajilta sekä lasten vanhemmilta. Tärkein palaute saatiin kuitenkin lasten toiminnan havainnoinnilla. Lapset eivät juurikaan huomanneet eroa oppimisleikkien ja perusleikkien välillä. Heille leikki oli yksi muiden joukossa. Tämä koettiin tärkeänä ominaisuutena, sillä iltapäiväkerhon ei haluttu tuntuvan toiselta koulupäivältä. Haastavinta pilotin toteuttamisessa ohjaajien mukaan oli toiminnan aloittaminen.
Pilotin aikana kerätyn materiaalin sekä saatujen kokemuksien avulla kootaan Toiminta tavaksi!-työkirja. Työkirjan tavoite ja tehtävä on auttaa muita kerhoja aloittamaan Toiminta tavaksi!-ohjaukset osana iltapäiväkerhon arkea. Pilottijakson jälkeen toimintaa levitetään myös muihin Lasten Liikunnan Tuki ry:n aamu- ja iltapäiväkerhoihin. Opinnäytetyö toimii toiminnan kehittämisessä pohjana.