Laatuongelmien kartoitus ja ratkaiseminen Kuhmo Oy:llä
Kilponen, Antero (2002)
Kilponen, Antero
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2002
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172287
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää Kuhmo Oy:n tuotantoon ja toimintaan liittyviä
laatuongelmia. Ongelmia selvitettiin henkilöstökyselyllä, haastattelemalla
laatutyöntekijöitä ja reklamaatioiden syiden pohjalta. Henkilöstökysely järjestettiin
tuotannon henkilöstön keskuudessa. Tuotantohenkilöstöä oli 123 henkilöä.
Henkilöstökysely suoritettiin lomakkeiden avulla. Vastausaikaa kyselylle oli kaksi
viikkoa. Kyselylomakkeissa kysyttiin yleisiä laatuun liittyviä kysymyksiä ja laatukysymyksiä
Kuhmo Oy:n toimintaan liittyen. Vastauksista muodostettiin kaaviot
yksiköittäin, jotta voitiin vertailla vastauksien jakautumista. Kyselylomakkeita palautettiin
53 kappaletta, eli 43 % tuotantohenkilöstömäärästä.
Laatutyöntekijöitä haastattelemalla saatiin tarkempaa tietoa laitteiden ongelmien
kirjanpidosta ja henkilöstön toimintaan liittyvistä ongelmista. Reklamaatioiden
syitä seurattiin syy-seuraus kaavion avulla.
Työn pohjalta selvisi, että laatutietämyksen ero työntekijöiden ja toimihenkilöiden
välillä on suuri ja, että koulutus olisi tarpeen. Työntekijöiden ja toimihenkilöiden
välinen keskustelukynnys on liian suuri, työnjohtajat eivät kuuntele työntekijöitä,
ja se aiheuttaa välinpitämättömyyttä työntekijöiden asenteissa.
laatuongelmia. Ongelmia selvitettiin henkilöstökyselyllä, haastattelemalla
laatutyöntekijöitä ja reklamaatioiden syiden pohjalta. Henkilöstökysely järjestettiin
tuotannon henkilöstön keskuudessa. Tuotantohenkilöstöä oli 123 henkilöä.
Henkilöstökysely suoritettiin lomakkeiden avulla. Vastausaikaa kyselylle oli kaksi
viikkoa. Kyselylomakkeissa kysyttiin yleisiä laatuun liittyviä kysymyksiä ja laatukysymyksiä
Kuhmo Oy:n toimintaan liittyen. Vastauksista muodostettiin kaaviot
yksiköittäin, jotta voitiin vertailla vastauksien jakautumista. Kyselylomakkeita palautettiin
53 kappaletta, eli 43 % tuotantohenkilöstömäärästä.
Laatutyöntekijöitä haastattelemalla saatiin tarkempaa tietoa laitteiden ongelmien
kirjanpidosta ja henkilöstön toimintaan liittyvistä ongelmista. Reklamaatioiden
syitä seurattiin syy-seuraus kaavion avulla.
Työn pohjalta selvisi, että laatutietämyksen ero työntekijöiden ja toimihenkilöiden
välillä on suuri ja, että koulutus olisi tarpeen. Työntekijöiden ja toimihenkilöiden
välinen keskustelukynnys on liian suuri, työnjohtajat eivät kuuntele työntekijöitä,
ja se aiheuttaa välinpitämättömyyttä työntekijöiden asenteissa.