Eettisyyden ja ympäristöystävällisyyden merkitys muotibrändin asiakkaalle : Case: Diesel
Lustig, Jussi (2017)
Lustig, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097050
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää eettisyyden ja ympäristöystävällisyyden merkitystä muotibrändin asiakkaille. Työn tarkoituksena on tuoda apuväline case-yritykselle ja selvittää, kuinka yrityksen kannattaa muokata toimintaansa eettiseen ja ekologiseen suuntaan. Työssä selvitetään asioita yleispätevällä tasolla, jolloin tätä voi hyödyntää myös muut alan henkilöt ja yritykset. Työssä käytettiin teoreettisena pohjana tietoa tekstiilien tuotannosta ja kulutuksesta, ympäristövaikutuksista, ja erilaisista elinkaarista. Työssä käsitellään myös eettisiä ja ympäristömerkkejä, kemikaalirajoituksia ja ympäristömittareita. Kestävyyteen liittyy vastuuta, ja tätä tuodaan esille ympäristöpolitiikalla ja yhteiskunnan vastuun teorialla. Teoriaosuus käsitellään kestävän kehityksen kannalta katsottuna, mutta kriittisellä otteella. Tämä lähestymismuoto antaa lisätukea toiminnallisen osuuden tueksi.
Toiminnallinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta, tulosten analysoimisesta ja asiantuntijahaastattelusta. Kysely toteutettiin case-yrityksen asiakkaille. Kyselyllä selvitettiin asiakkaiden ajatuksia ja tietoa tutkimuksen aiheesta. Asiantuntija haastattelulla tuodaan lisänäkökulmia tuloksiin. Tuloksilla saatiin paljon pätevää tietoa tämän hetkisestä tilanteesta ja voitiin tehdä hyviä johtopäätöksiä. Tulosten avulla voitiin myös tehdä muutos ehdotuksia case-yritykselle, joilla tuoda eettisyys ja ekologisuus osaksi yrityksen toimintaa ja samalla parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimuksen tulokset kertovat selvästi asiakkaiden olevan jo tietoisia eettisistä ja ympäristöystävällisistä kysymyksistä. Tuloksista huomaa, että ongelmaksi nousee tiedonsaannin vaikeus ja tiedon luotettavuus. Yrityksen tulisi muuttaa itsensä läpinäkyväksi ja kertoa avoimesti toiminnastaan. Tietoa pitäisi tarjota kuluttajalle, jolloin kuluttaja saa sitä silloin kun tarvitsee. Läpinäkyvyys antaa lisäarvoa yritykselle, tuotteille ja koko vaateteollisuudelle. Tulosten perusteella muutos eettiseen ja ympäristöystävällisempään suuntaan olisi hyväksi jokaiselle vaatteen elinkaaressa mukana olleelle osapuolelle.
Toiminnallinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta, tulosten analysoimisesta ja asiantuntijahaastattelusta. Kysely toteutettiin case-yrityksen asiakkaille. Kyselyllä selvitettiin asiakkaiden ajatuksia ja tietoa tutkimuksen aiheesta. Asiantuntija haastattelulla tuodaan lisänäkökulmia tuloksiin. Tuloksilla saatiin paljon pätevää tietoa tämän hetkisestä tilanteesta ja voitiin tehdä hyviä johtopäätöksiä. Tulosten avulla voitiin myös tehdä muutos ehdotuksia case-yritykselle, joilla tuoda eettisyys ja ekologisuus osaksi yrityksen toimintaa ja samalla parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimuksen tulokset kertovat selvästi asiakkaiden olevan jo tietoisia eettisistä ja ympäristöystävällisistä kysymyksistä. Tuloksista huomaa, että ongelmaksi nousee tiedonsaannin vaikeus ja tiedon luotettavuus. Yrityksen tulisi muuttaa itsensä läpinäkyväksi ja kertoa avoimesti toiminnastaan. Tietoa pitäisi tarjota kuluttajalle, jolloin kuluttaja saa sitä silloin kun tarvitsee. Läpinäkyvyys antaa lisäarvoa yritykselle, tuotteille ja koko vaateteollisuudelle. Tulosten perusteella muutos eettiseen ja ympäristöystävällisempään suuntaan olisi hyväksi jokaiselle vaatteen elinkaaressa mukana olleelle osapuolelle.