Työsuhteiden pidentäminen sosiaalisesti vastuullisella toiminnalla : Suomen Telecenter Oy
Raatikainen, Jani (2017)
Raatikainen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on telemarkkinointialalla toimiva Suomen Telecenter Oy. Yksi yrityksen haasteista on työntekijöiden suuri vaihtuvuus. Tässä työssä pyritään löytämään syitä suurelle vaihtuvuudelle määrällisellä tutkimusmenetelmällä tehtävällä kyselytutkimuksella. Pohjana työlle ovat vastuullisen liiketoiminnan ja työhyvinvoinnin teoriat. Kyselytutkimus toteutetaan kysymällä yli kahdelta sadalta vuosina 2015 ja 2016 työsuhteensa Suomen Telecenterillä päättäneeltä entiseltä työntekijältä syitä heidän päätökseensä. Ratkaisumalleja ja -ehdotuksia vaihtuvuuden pienentämiseksi pyritään löytämään sosiaalisesti vastuullisen liiketoiminnan ja työhyvinvoinnin kirjallisuuden avulla.
Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2017 ja siihen saatiin 61 vastausta. Vastauksista selviää, että kaksi yleisintä syytä työsuhteen päättämiseen Suomen Telecenterillä ovat olleet työn henkinen raskaus ja epäluottamus yrityksen johdon toimintaan. Molemmat syyt olivat merkittävin syy lopettamispäätökseen 16 prosentilla vastaajista. Kymmenellä prosentilla vastaajista merkittävin syy oli opiskeluiden pariin siirtyminen. Toinen työpaikka oli merkittävin syy myös kymmenen prosentin kohdalla.
Opinnäytetyöllä löydettiin yleisimmät syyt päättää työsuhde Suomen Telecenterillä, eli työ täytti tehtävänsä. Kehitysehdotuksena vaihtuvuuden pienentämiseksi ehdotetaan esimerkiksi työn stressaavuuden vähentämistä lisäämällä työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia töihinsä. Lisäksi avoimuutta ja läpinäkyvyyttä lisäämällä luottamusta yrityksen johdon toimintaan voitaisiin saada parannettua.
Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2017 ja siihen saatiin 61 vastausta. Vastauksista selviää, että kaksi yleisintä syytä työsuhteen päättämiseen Suomen Telecenterillä ovat olleet työn henkinen raskaus ja epäluottamus yrityksen johdon toimintaan. Molemmat syyt olivat merkittävin syy lopettamispäätökseen 16 prosentilla vastaajista. Kymmenellä prosentilla vastaajista merkittävin syy oli opiskeluiden pariin siirtyminen. Toinen työpaikka oli merkittävin syy myös kymmenen prosentin kohdalla.
Opinnäytetyöllä löydettiin yleisimmät syyt päättää työsuhde Suomen Telecenterillä, eli työ täytti tehtävänsä. Kehitysehdotuksena vaihtuvuuden pienentämiseksi ehdotetaan esimerkiksi työn stressaavuuden vähentämistä lisäämällä työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia töihinsä. Lisäksi avoimuutta ja läpinäkyvyyttä lisäämällä luottamusta yrityksen johdon toimintaan voitaisiin saada parannettua.