Kouluterveydenhuollon, koulukuraattorien ja koulupsykologien yhteistyön kehittäminen Turun kaupungin perusopetuksessa
Lamminen, Kaisa (2017)
Lamminen, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096986
Tiivistelmä
Moniammatillista ja poikkihallinnollista yhteistyötä pidetään korkealaatuisten sosiaali- ja terveyspalveluiden edellytyksenä. Sekä lainsäädäntö, kansalliset linjaukset että Turun kaupungin strategia painottavat ja edellyttävät moniammatillisen ja poikkihallinnollisen yhteistyön toteutumista. Moniammatillisen yhteistyön toimiessa hyvin asiakas kohdataan kokonaisvaltaisesti, työn tekijät saavat moniammatillisesta työstä voimavaroja ja toiminta on kustannustehokasta organisaation näkökulmasta.
Kouluterveydenhuollon, koulukuraattorien ja koulupsykologien toimiva yhteistyö on avainasemassa laadukkaiden opiskeluhuoltopalveluiden toteutumisessa. Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli kartoittaa moniammatillisen yhteistyön toimivuutta näiden asiantuntijoiden kesken, ja kartoituksen pohjalta oli tavoitteena kehittää moniammatillisen yhteistyön toteutumista.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus toteutettiin Webropol-kyselynä kaikille kouluterveydenhoitajille, koululääkäreille, koulukuraattoreille ja koulupsykologeille (N=94), jotka toimivat Turun kaupungin perusopetuksessa. Kyselyssä kartoitettiin moniammatillisen yhteistyön tilaa, sitä edistäviä ja haittaavia tekijöitä sekä asiantuntijoiden toiveita ja kehittämisehdotuksia.
Tulosten mukaan moniammatillista yhteistyötä pidettiin erittäin tärkeänä, ja sitä toivottiin lisää. Tärkeimpinä asioina moniammatillisessa yhteistyössä pidettiin konsultointia, tiedonkulun sujuvuutta, organisaation tukea yhteistyölle sekä yhteistyön suunnitelmallisuutta. Asiantuntijoiden eri koulutustaustat, toimiva vuorovaikutus ja yhteiset toimintatavat koettiin yhteistyötä edistävinä tekijöinä. Haasteita puolestaan koettiin olevan yhteisen tietojärjestelmän puuttumisessa, yhteistyön johtamisen ja suunnitelmallisuuden puutteissa sekä salassapitoasioissa. Vastaajat toivoivat enemmän yhteisiä koulutuksia, yhteistapaamisia sekä sujuvuutta tiedonkulkuun. Tulosten pohjalta sovittiin kehittämistoimenpiteistä yhteistapaamisessa.
Kouluterveydenhuollon, koulukuraattorien ja koulupsykologien toimiva yhteistyö on avainasemassa laadukkaiden opiskeluhuoltopalveluiden toteutumisessa. Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli kartoittaa moniammatillisen yhteistyön toimivuutta näiden asiantuntijoiden kesken, ja kartoituksen pohjalta oli tavoitteena kehittää moniammatillisen yhteistyön toteutumista.
Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus toteutettiin Webropol-kyselynä kaikille kouluterveydenhoitajille, koululääkäreille, koulukuraattoreille ja koulupsykologeille (N=94), jotka toimivat Turun kaupungin perusopetuksessa. Kyselyssä kartoitettiin moniammatillisen yhteistyön tilaa, sitä edistäviä ja haittaavia tekijöitä sekä asiantuntijoiden toiveita ja kehittämisehdotuksia.
Tulosten mukaan moniammatillista yhteistyötä pidettiin erittäin tärkeänä, ja sitä toivottiin lisää. Tärkeimpinä asioina moniammatillisessa yhteistyössä pidettiin konsultointia, tiedonkulun sujuvuutta, organisaation tukea yhteistyölle sekä yhteistyön suunnitelmallisuutta. Asiantuntijoiden eri koulutustaustat, toimiva vuorovaikutus ja yhteiset toimintatavat koettiin yhteistyötä edistävinä tekijöinä. Haasteita puolestaan koettiin olevan yhteisen tietojärjestelmän puuttumisessa, yhteistyön johtamisen ja suunnitelmallisuuden puutteissa sekä salassapitoasioissa. Vastaajat toivoivat enemmän yhteisiä koulutuksia, yhteistapaamisia sekä sujuvuutta tiedonkulkuun. Tulosten pohjalta sovittiin kehittämistoimenpiteistä yhteistapaamisessa.