Koosteopinnäytetyö: C++:n muistinhallinta ja liitännäisten toteuttaminen sekä mobiilipelin kehitys Unity-pelimoottorilla
Varanka, Sami (2017)
Varanka, Sami
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kolmessa viiden opintopisteen osassa, jottei opinnäytetyön tekeminen olisi liian raskasta opintojen lopussa. Ensimmäisessä osaopinnäytetyössä tutustuttiin C++:n muistinhallintaan ja sitä varten kehitettyihin tekniikkoihin.
Opinnäytetyön toisessa osassa tutustuttiin liitännäisten toteuttamiseen C++-ohjelmointikielellä. Työssä laajennettiin laskinsovellusta lisäämällä siihen liitännäinen, joka mahdollistaa yksinkertaiset vektorilaskut. Liitännäinen toteutettiin DLL-moduulina.
Opinnäytetyön kolmannessa osassa toteutettiin mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle sekä siihen pisteiden tallennus ja lataus pilvestä. Peli toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja pilvitietokantayhteys toteutettiin NodeJS:llä ja JavaScript-ohjelmointikielellä. Pelin tilaajana toimi Pertti Heikkilä.
Opinnäytetyön ensimmäisen ja toisen osan aikana C++-ohjelmointikieli tuli tutummaksi. Kolmannen osan aikana Unity-pelimoottori tuli tutuksi ja opin lisää, kuinka vähentää skriptien välisiä viittauksia. Lisäksi opin lisää NodeJS-ympäristöstä. Kolmannessa osassa tehtyä peliä on tarkoitus jatko kehittää harrastusprojektina.
Opinnäytetyön toisessa osassa tutustuttiin liitännäisten toteuttamiseen C++-ohjelmointikielellä. Työssä laajennettiin laskinsovellusta lisäämällä siihen liitännäinen, joka mahdollistaa yksinkertaiset vektorilaskut. Liitännäinen toteutettiin DLL-moduulina.
Opinnäytetyön kolmannessa osassa toteutettiin mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle sekä siihen pisteiden tallennus ja lataus pilvestä. Peli toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja pilvitietokantayhteys toteutettiin NodeJS:llä ja JavaScript-ohjelmointikielellä. Pelin tilaajana toimi Pertti Heikkilä.
Opinnäytetyön ensimmäisen ja toisen osan aikana C++-ohjelmointikieli tuli tutummaksi. Kolmannen osan aikana Unity-pelimoottori tuli tutuksi ja opin lisää, kuinka vähentää skriptien välisiä viittauksia. Lisäksi opin lisää NodeJS-ympäristöstä. Kolmannessa osassa tehtyä peliä on tarkoitus jatko kehittää harrastusprojektina.