”Minä soin!” : Laulunharrastajien kokemuksia laulamisesta ja hyvinvoinnista
Ginström, Laura (2017)
Ginström, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097088
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen laulamiseen liittyviä hyvinvointivaikutuksia ja -kokemuksia. Työni tarkoitus on antaa sekä laulajille että laulunopettajille tietoa laulamisesta ja hyvinvoinnista sekä herättää keskustelua hyvinvointinäkökulman merkityksestä laulupedagogiikassa.
Keräsin työhöni aineistoa internet-kyselyllä, johon vastattiin anonyymisti. Mainostin kyselyä ystävilleni ja Facebookissa laulunopettajien ja laulajien ryhmässä. Rajasin sopiviksi osallistujiksi kaikki, jotka halusivat kertoa laulukokemuksistaan mutta jotka eivät olleet ammattimuusikkoja. Pyysin vastaajia kertomaan hetkestä, jolloin he lauloivat ja tunsivat olonsa hyväksi. Sekä ulkoisten että sisäisten havaintojen saamiseksi pyysin vastaajia kertomaan, mitä silloin tapahtui ja millaisia tuntemuksia heillä oli. Kyselyyni vastasi 27 henkilöä, jotka olivat iältään 16–64-vuotiaita.
Analysoin aineistoa teemoitellen, ja löysin esimerkkejä fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista hyvinvointikokemuksista. Fyysisiä kokemuksia olivat laulamisen tuntuminen kehossa, resonanssin ja harmonian aistiminen sekä fyysisen työn tuottama nautinto. Psyykkisiin hyvinvointikokemuksiin liittyi oppimisen ilon, vaivattomuuden ja itsevarmuuden kokemuksia. Sosiaalinen ulottuvuus tuli esille varsinkin kuorolaulu- ja esiintymistilanteissa, joissa yhdessä tekemisen ja yhteisen kokemuksen jakamisen teemat olivat tärkeitä. Näiden lisäksi eräät vastaajat kertoivat myös hengellisistä hyvinvointikokemuksista, joihin liittyi esimerkiksi kokemus jumalayhteydestä ja sulautumisesta osaksi suurempaa kokonaisuutta.
Esittelen opinnäytetyössäni myös keinoja, joilla laulunopettaja voi edistää hyvinvointikokemusten syntymistä laulutunnilla ja muissa opetus- ja laulutilanteissa. Erityisesti laulamisen vaivattomuuteen, kehoyhteyteen, vuorovaikutukseen ja flow-tilaan liittyvät tekijät ovat tärkeitä hyvinvointikokemusten syntymisen kannalta.
Keräsin työhöni aineistoa internet-kyselyllä, johon vastattiin anonyymisti. Mainostin kyselyä ystävilleni ja Facebookissa laulunopettajien ja laulajien ryhmässä. Rajasin sopiviksi osallistujiksi kaikki, jotka halusivat kertoa laulukokemuksistaan mutta jotka eivät olleet ammattimuusikkoja. Pyysin vastaajia kertomaan hetkestä, jolloin he lauloivat ja tunsivat olonsa hyväksi. Sekä ulkoisten että sisäisten havaintojen saamiseksi pyysin vastaajia kertomaan, mitä silloin tapahtui ja millaisia tuntemuksia heillä oli. Kyselyyni vastasi 27 henkilöä, jotka olivat iältään 16–64-vuotiaita.
Analysoin aineistoa teemoitellen, ja löysin esimerkkejä fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista hyvinvointikokemuksista. Fyysisiä kokemuksia olivat laulamisen tuntuminen kehossa, resonanssin ja harmonian aistiminen sekä fyysisen työn tuottama nautinto. Psyykkisiin hyvinvointikokemuksiin liittyi oppimisen ilon, vaivattomuuden ja itsevarmuuden kokemuksia. Sosiaalinen ulottuvuus tuli esille varsinkin kuorolaulu- ja esiintymistilanteissa, joissa yhdessä tekemisen ja yhteisen kokemuksen jakamisen teemat olivat tärkeitä. Näiden lisäksi eräät vastaajat kertoivat myös hengellisistä hyvinvointikokemuksista, joihin liittyi esimerkiksi kokemus jumalayhteydestä ja sulautumisesta osaksi suurempaa kokonaisuutta.
Esittelen opinnäytetyössäni myös keinoja, joilla laulunopettaja voi edistää hyvinvointikokemusten syntymistä laulutunnilla ja muissa opetus- ja laulutilanteissa. Erityisesti laulamisen vaivattomuuteen, kehoyhteyteen, vuorovaikutukseen ja flow-tilaan liittyvät tekijät ovat tärkeitä hyvinvointikokemusten syntymisen kannalta.