Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ikuisesti epäpätevä sijainen – vai sittenkin tarpeeseen vastaava moniosaaja? : Yhteisöpedagogin ammattitaidon tarpeellisuuden osoittaminen lastensuojelulle
Niinistö, Annu (2017)
Niinistö, Annu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097284
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tarpeesta osoittaa ja sanoittaa yhteisöpedagogin ammatillista osaamista erityisesti lastensuojelun työkentällä. Elokuussa 2016 Valvira otti käyttöön JulkiSuosikki -rekisterin sosiaalihuollon ammattilaisille. Rekisterin tarkoitus on huolehtia, ettei kukaan voi työskennellä sosiaalihuollon ammattilaisena ilman vaadittavaa koulutusta. Yhteisöpedagogikoulutuksella ei rekisteriin pääse, joten mahdollisuudet työllistyä lastensuojeluun heikkenivät rekisterin myötä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä ja tavoitteena oli selvittää, miten yhteisöpedagogit tunnetaan, ja mitä annettavaa yhteisöpedagogeilla on sosiaalialalle. Käytännössä tutkimus rajautui vielä tiukemmin keskittymään juuri lastensuojelun sijaishuoltoon. Tavoitteena oli koota tutkimuksen tuloksista lastensuojelun työnantajille suunnattu tuotos yhteisöpedagogin osaamisesta, sekä tuotoksen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tutkimusmenetelmien toteutuksessa huomioitiin, että tuotos tulee erityisesti Humakin Turun kampuksen markkinoinnin käyttöön.
Tutkimuksessa huomioitiin erilaisia näkökulmia yhteisöpedagogin osaamiseen. Tutkimusmenetelmistä kysely toteutettiin lastensuojelun työnantajilla ja haastattelut tehtiin yhteisöpedagogikoulutuksen yliopettajalle sekä lastensuojelun kentällä työskenteleville yhteisöpedagogeille. Näiden lisäksi tutkimuksessa benchmarkattiin muiden ammattikorkeakoulujen markkinointia työnantajille sekä yhteisöpedagogin kanssa samankaltaisiin tehtäviin työllistyvän sosionomin koulutuksen sisältöä.
Tutkimustuloksissa esiin nousi yhteisöpedagogin lastensuojeluun työllistymistä haittaavana tekijänä erityisesti työnantajien ja virkamiesten virheelliset tulkinnat laeista. Maaliskuun lopulla Humak sai Valviralta vastauksen aiheeseen liittyvään selvityspyyntöönsä, jossa oletetusti vahvistettiin, että yhteisöpedagogi voi työskennellä edelleen lastensuojelussa. Tuotosta varten kerätystä datasta yhteisöpedagogien erityisosaamiseksi lastensuojelun kentällä nousi erityisesti ohjaus- ja osallistamistaidot, ryhmätyötaidot, kasvun ja kehityksen tukeminen, monialainen osaaminen, erityiskasvatus ja sosiaalinen vahvistaminen. Kyselyn tuloksia noudattaen nämä erityistaidot ja työnantajien kokemukset yhteisöpedagogista alaisena koottiin sähköistä esitettä varten yhteen. Markkinointisuunnitelman mukaan esitteen levitys ja lastensuojelun työnantajien kontaktointi aloitetaan syksyllä 2017.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä ja tavoitteena oli selvittää, miten yhteisöpedagogit tunnetaan, ja mitä annettavaa yhteisöpedagogeilla on sosiaalialalle. Käytännössä tutkimus rajautui vielä tiukemmin keskittymään juuri lastensuojelun sijaishuoltoon. Tavoitteena oli koota tutkimuksen tuloksista lastensuojelun työnantajille suunnattu tuotos yhteisöpedagogin osaamisesta, sekä tuotoksen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tutkimusmenetelmien toteutuksessa huomioitiin, että tuotos tulee erityisesti Humakin Turun kampuksen markkinoinnin käyttöön.
Tutkimuksessa huomioitiin erilaisia näkökulmia yhteisöpedagogin osaamiseen. Tutkimusmenetelmistä kysely toteutettiin lastensuojelun työnantajilla ja haastattelut tehtiin yhteisöpedagogikoulutuksen yliopettajalle sekä lastensuojelun kentällä työskenteleville yhteisöpedagogeille. Näiden lisäksi tutkimuksessa benchmarkattiin muiden ammattikorkeakoulujen markkinointia työnantajille sekä yhteisöpedagogin kanssa samankaltaisiin tehtäviin työllistyvän sosionomin koulutuksen sisältöä.
Tutkimustuloksissa esiin nousi yhteisöpedagogin lastensuojeluun työllistymistä haittaavana tekijänä erityisesti työnantajien ja virkamiesten virheelliset tulkinnat laeista. Maaliskuun lopulla Humak sai Valviralta vastauksen aiheeseen liittyvään selvityspyyntöönsä, jossa oletetusti vahvistettiin, että yhteisöpedagogi voi työskennellä edelleen lastensuojelussa. Tuotosta varten kerätystä datasta yhteisöpedagogien erityisosaamiseksi lastensuojelun kentällä nousi erityisesti ohjaus- ja osallistamistaidot, ryhmätyötaidot, kasvun ja kehityksen tukeminen, monialainen osaaminen, erityiskasvatus ja sosiaalinen vahvistaminen. Kyselyn tuloksia noudattaen nämä erityistaidot ja työnantajien kokemukset yhteisöpedagogista alaisena koottiin sähköistä esitettä varten yhteen. Markkinointisuunnitelman mukaan esitteen levitys ja lastensuojelun työnantajien kontaktointi aloitetaan syksyllä 2017.