Ilo ja tunteet osana oppimisprosessia
Leppälä, Eeva-Leena (2010)
Leppälä, Eeva-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245908
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sitä, miten tunteet ja koettu ilo vaikuttavat oppimiseen. Työssä tarkastellaan kirjallisten lähteiden ja kirjoittajan omien kokemusten pohjalta mitä on oppimisen ilo, miten se syntyy, mikä sen voi estää sekä niitä keinoja, joilla sen voi houkutella esiin.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että oppimisprosessin aikana ilmenevillä, niin oppilaan kuin opettajankin, tunteilla on merkitystä oppilaan oppimiseen. Opettajan tulisi näin ollen opetustilan-teessa ottaa huomioon oppilaan tunnekokemusten lisäksi omat tunnekokemuksensa.
Koettu oppimisen ilo edistää oppimista. Opettaja ei voi suoraan oppilaalle oppimisen iloa tuottaa, ainoastaan pyrkiä luomaan oppimisen iloa tukevan ympäristön. Kiireetön ja vapaa oppimisympäristö on oppimisen ilon kannalta suotuisa.
Opettaja voi houkutella oppimisen iloa oppilasta kannustamalla sekä ohjaamalla oikea-aikaisesti. Iloa tuottaa myös loppuun saatettu työ. Saavutetut sopivan haastavat välitavoitteet antavat oppilaalle positiivisia onnistumisen kokemuksia ja näin ollen edesauttavat oppimisen ilon kokemista.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen, että oppimisprosessin aikana ilmenevillä, niin oppilaan kuin opettajankin, tunteilla on merkitystä oppilaan oppimiseen. Opettajan tulisi näin ollen opetustilan-teessa ottaa huomioon oppilaan tunnekokemusten lisäksi omat tunnekokemuksensa.
Koettu oppimisen ilo edistää oppimista. Opettaja ei voi suoraan oppilaalle oppimisen iloa tuottaa, ainoastaan pyrkiä luomaan oppimisen iloa tukevan ympäristön. Kiireetön ja vapaa oppimisympäristö on oppimisen ilon kannalta suotuisa.
Opettaja voi houkutella oppimisen iloa oppilasta kannustamalla sekä ohjaamalla oikea-aikaisesti. Iloa tuottaa myös loppuun saatettu työ. Saavutetut sopivan haastavat välitavoitteet antavat oppilaalle positiivisia onnistumisen kokemuksia ja näin ollen edesauttavat oppimisen ilon kokemista.