Soitonopiskelun ilo : Myönteiseen oppimiskokemukseen vaikuttavien tekijöiden tarkastelua
Timlin, Salla (2017)
Timlin, Salla
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107430
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myönteiseen oppimiskokemukseen ja oppimisen iloon vaikuttavia tekijöitä. Taustalla ovat oman opettajaurani aikana esille nousseet asiat. Työn tavoitteena on löytää vastauksia siihen, mistä oppiminen ja oppimiskokemukset koostuvat. Lisäksi tavoitteena on saada opettajalle työkaluja, miten oppilas voi saavuttaa positiivisen oppimiskokemuksen ja vahvistua ihmisenä.
Sovelletussa tietoperustassa tarkastelussa ovat yleisesti oppimiseen vaikuttavat tekijät, kuten motivaatio, tarkemmin sisäinen motivaatio sekä oppimiseen vaikuttavat yksilölliset asiat, kuten yksilöiden persoonallisuus ja lahjakkuus sekä perhetausta ja kaverit. Toisessa osiossa lähestyn aihetta siitä näkökulmasta, miten opettaja ja oppimistilanteet voivat tukea oppilaan myönteistä oppimiskokemusta. Aineistona olen käyttänyt aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössäni olen tullut siihen johtopäätökseen, että oppimiseen ja oppimiskokemuksiin vaikuttavat todella monet asiat. Tutkimuksessa selvisi, että opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaan oppimiskokemukseen. Toisaalta tutkimustuloksissa nousee esiin myös oppimiseen ja myönteiseen oppimiskokemukseen liittyviä haasteita, joihin opettajalla ei välttämättä olekaan keinoja vaikuttaa. Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi yksilölliset persoonaan liittyvät asiat tai kavereiden vaikutus tietyssä iässä. Aihe on hyödyllinen opettajalle ja tutkimuksen kautta opitut asiat tulevat hyötykäyttöön omaan opettajan työhöni.
Sovelletussa tietoperustassa tarkastelussa ovat yleisesti oppimiseen vaikuttavat tekijät, kuten motivaatio, tarkemmin sisäinen motivaatio sekä oppimiseen vaikuttavat yksilölliset asiat, kuten yksilöiden persoonallisuus ja lahjakkuus sekä perhetausta ja kaverit. Toisessa osiossa lähestyn aihetta siitä näkökulmasta, miten opettaja ja oppimistilanteet voivat tukea oppilaan myönteistä oppimiskokemusta. Aineistona olen käyttänyt aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyössäni olen tullut siihen johtopäätökseen, että oppimiseen ja oppimiskokemuksiin vaikuttavat todella monet asiat. Tutkimuksessa selvisi, että opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa oppilaan oppimiskokemukseen. Toisaalta tutkimustuloksissa nousee esiin myös oppimiseen ja myönteiseen oppimiskokemukseen liittyviä haasteita, joihin opettajalla ei välttämättä olekaan keinoja vaikuttaa. Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi yksilölliset persoonaan liittyvät asiat tai kavereiden vaikutus tietyssä iässä. Aihe on hyödyllinen opettajalle ja tutkimuksen kautta opitut asiat tulevat hyötykäyttöön omaan opettajan työhöni.