Haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaaminen koulussa : Artikkeli Luokanopettaja-lehteen
Rytky, Elina (2017)
Rytky, Elina
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107468
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä pohjautuu Elina Rytkyn ja Anna-Mari Seppälän laadulliseen hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetyöhön ”6. luokan opettajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaamisesta koulussa”. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2015 Oulun ammattikorkeakoulussa.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli Suomen Luokanopettajat ry:n julkaisemaan Luokanopettaja-lehteen. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kertoa opinnäytetyön tutkimustuloksista käytännönläheisesti. Luokanopettaja-lehti tavoittaa opinnäytetyön haastattelututkimukseen osallistuneen kohderyhmän eli opettajat.
Artikkelissa käsitellään opettajien näkökulmasta haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaamistilannetta koulussa sekä esitetään kehittämisehdotuksia kohtaamisen parantamiseksi. Artikkelin avulla opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia saadaan laajempaan tietoon. Tutkimustuloksia pystyy hyödyntämään mikä tahansa kouluyhteisö.
Artikkelissa käsiteltyjen tutkimustulosten mukaan opettajat korostivat rauhallisen ympäristön merkitystä nuoren kohtaamistilanteessa sekä oppilastuntemuksen tärkeyttä. Kehittämisehdotuksia kohtaamisen parantamiseksi olivat oman ammattitaidon aktiivinen kehittäminen kouluttautumisena ja moniammatillisen yhteistyön tekeminen esimerkiksi oppilashuollon kanssa.
Kehittämistehtävän teoriaosuudessa käsitellään haastavaa käyttäytymistä ja sen taustalla olevia syitä sekä nuoruusiän keskeistä kehitystä. Teoreettisen viitekehyksen uudeksi näkökulmaksi olen ottanut monialaisen yhteistyön tekemisen koulussa. Olen perehtynyt myös uudistuneeseen oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin sekä kouluterveydenhoitajan rooliin oppilas- ja opiskelijahuollossa.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kirjoittaa artikkeli Suomen Luokanopettajat ry:n julkaisemaan Luokanopettaja-lehteen. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kertoa opinnäytetyön tutkimustuloksista käytännönläheisesti. Luokanopettaja-lehti tavoittaa opinnäytetyön haastattelututkimukseen osallistuneen kohderyhmän eli opettajat.
Artikkelissa käsitellään opettajien näkökulmasta haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaamistilannetta koulussa sekä esitetään kehittämisehdotuksia kohtaamisen parantamiseksi. Artikkelin avulla opinnäytetyöstä saatuja tutkimustuloksia saadaan laajempaan tietoon. Tutkimustuloksia pystyy hyödyntämään mikä tahansa kouluyhteisö.
Artikkelissa käsiteltyjen tutkimustulosten mukaan opettajat korostivat rauhallisen ympäristön merkitystä nuoren kohtaamistilanteessa sekä oppilastuntemuksen tärkeyttä. Kehittämisehdotuksia kohtaamisen parantamiseksi olivat oman ammattitaidon aktiivinen kehittäminen kouluttautumisena ja moniammatillisen yhteistyön tekeminen esimerkiksi oppilashuollon kanssa.
Kehittämistehtävän teoriaosuudessa käsitellään haastavaa käyttäytymistä ja sen taustalla olevia syitä sekä nuoruusiän keskeistä kehitystä. Teoreettisen viitekehyksen uudeksi näkökulmaksi olen ottanut monialaisen yhteistyön tekemisen koulussa. Olen perehtynyt myös uudistuneeseen oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin sekä kouluterveydenhoitajan rooliin oppilas- ja opiskelijahuollossa.