SUUNNITTELUOHJE MUUNTAJAN KUORMANSIDONTAPISTEIDEN LUKUMÄÄRÄSTÄ JA SIJOITTELUSTA
Utanen, Jani (2017)
Utanen, Jani
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä suunnitteluohje kuormansidontapisteiden lukumäärästä sekä sijoittelusta. Työ tehtiin ABB Oy:n Vaasan muuntajatehtaalle. Suunnitteluohjeen avulla suunnittelijan on mahdollista varmistaa, että lainsäädännön minimivaatimukset täyttyvät ja muuntaja on mahdollista kuljettaa turvallisesti.
Työn alussa selvitettiin vaatimukset kuormitusvoimille, jonka jälkeen perehdyttiin kuljetuksessa käytettäviin kuormansidontavälineisiin. Tutkimuksessa eriteltiin kaikki vuoden 2016 muuntajat ja todettiin yhtenäisen sidontapistesijoittelun olevan mahdotonta, jokaisen muuntajan ollessa erilainen asiakaslähtöisen suunnittelun vuoksi. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ABB:n organisaatioon, muuntajan rakenteeseen, kuljetukseen liittyviin asioihin sekä ohjeen luomiseen.
Työn tuloksena mallinnettiin PTC Creo Parametric 2.0-ohjelmaa käyttäen muuntajan kuljetukseen käytettävät kuljetuslavetit 2D-kuvien pohjalta. Kuljetuslavetit mallinnettiin, jotta suunnittelija pystyy sijoittamaan kuljetuskunnossa olevan muuntajan lavetille ja tarkistamaan onko sidonta esteetön. Sidontapisteiden lukumäärän määrittelyyn tehtiin laskentatyökalu Excel-ohjelmalla. Ohjelman avulla pystytään laskemaan kuinka paljon muuntajasta jää sidottavaa massaa jäljelle tietyllä määrällä sidontoja sekä kuinka paljon eteen-, sivuille- ja taaksepäin liikettä estäviä sidontoja on oltava. Laskentatyökalulle luotiin myös käyttöohje samaan Excel-pohjaan, jotta suunnittelija ymmärtää mistä tulokset muodostuvat ja kuinka ohjelmaa käytetään.
Työn alussa selvitettiin vaatimukset kuormitusvoimille, jonka jälkeen perehdyttiin kuljetuksessa käytettäviin kuormansidontavälineisiin. Tutkimuksessa eriteltiin kaikki vuoden 2016 muuntajat ja todettiin yhtenäisen sidontapistesijoittelun olevan mahdotonta, jokaisen muuntajan ollessa erilainen asiakaslähtöisen suunnittelun vuoksi. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ABB:n organisaatioon, muuntajan rakenteeseen, kuljetukseen liittyviin asioihin sekä ohjeen luomiseen.
Työn tuloksena mallinnettiin PTC Creo Parametric 2.0-ohjelmaa käyttäen muuntajan kuljetukseen käytettävät kuljetuslavetit 2D-kuvien pohjalta. Kuljetuslavetit mallinnettiin, jotta suunnittelija pystyy sijoittamaan kuljetuskunnossa olevan muuntajan lavetille ja tarkistamaan onko sidonta esteetön. Sidontapisteiden lukumäärän määrittelyyn tehtiin laskentatyökalu Excel-ohjelmalla. Ohjelman avulla pystytään laskemaan kuinka paljon muuntajasta jää sidottavaa massaa jäljelle tietyllä määrällä sidontoja sekä kuinka paljon eteen-, sivuille- ja taaksepäin liikettä estäviä sidontoja on oltava. Laskentatyökalulle luotiin myös käyttöohje samaan Excel-pohjaan, jotta suunnittelija ymmärtää mistä tulokset muodostuvat ja kuinka ohjelmaa käytetään.