Notebook Binding And Creative Writing Workshops For Mental Health Service-Users : Inspiring With Sociocultural Animation
Iso-Aho, Melina (2017)
Iso-Aho, Melina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107445
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön suunnittelu pohjautuu mielenterveysprojekti Angtiparaatista saatuihin kokemuksiin. Angstiparaati oli 14 mielenterveysyhdistyksen ja säätiön yhteinen projekti, jonka tavoitteena oli osallistaa mielenterveyskuntoutujia mielenterveyteen liittyvien teemojen puolestapuhumiseen. Helmi ry oli yksi Angstiparaatin toteuttajista ja valikoitui opinnäytetyön työelämäkumppaniksi sen perusteella, että heillä oli kiinnostusta ja tarvetta kehittää ryhmätoimintaa jäsenilleen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa seitsemän viikkoa kestävä vihkonsidonnan ja luovan kirjoittamisen kurssi Helmi ry:n jäsenille ja innostaa heitä sosiokulttuurisen innostamisen keinoin. Sosiokulttuurinen innostaminen valikoitui työn teoreettiseksi viitekehykseksi vallankumouksellisen ideologiansa vuoksi sekä metodologiansa ihmisiä voimaannuttavan ja inspiroivan luonteen takia. Vihkonsidonta ja luova kirjoittaminen valittiin kurssin menetelmiksi sen uskomuksen perusteella, että menetelmät voisivat innostaa mielenterveyskuntoutujia.
Lienee tarpeetonta sanoa, että seitsemän viikkoa oli lyhyt aika sosiokulttuuriseen innostamiseen perustuvalle projektille, mutta toisaalta, kokemus osoitti selvin esimerkein innostumista tapahtuneen osallistujien kesken. Osallistujat myös toivoivat jatkoa kurssille, sillä he kokivat päässeensä vasta alkuun seitsemän viikon aikana. Toisin sanoen, osallistujat ilmaisivat kokeneensa innostumista, mutta innostuksen ollessa vasta matkalla huipulleen kurssi olikin jo päättynyt. Osallistujien kertomaan perustuen innostuksen havaittiin levinneen myös muihin elämän osa-alueisiin ja luovia lukkoja oli saatu avattua.
Kurssista jääneen positiivisen kokemuksen lisäksi vihkonsidonta luovana menetelmänä löysi tiensä mielenterveyskuntoutuksen pariin tavalla, josta ei olisi voinut unelmoidakaan ennen opinäyteytön toteutusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa seitsemän viikkoa kestävä vihkonsidonnan ja luovan kirjoittamisen kurssi Helmi ry:n jäsenille ja innostaa heitä sosiokulttuurisen innostamisen keinoin. Sosiokulttuurinen innostaminen valikoitui työn teoreettiseksi viitekehykseksi vallankumouksellisen ideologiansa vuoksi sekä metodologiansa ihmisiä voimaannuttavan ja inspiroivan luonteen takia. Vihkonsidonta ja luova kirjoittaminen valittiin kurssin menetelmiksi sen uskomuksen perusteella, että menetelmät voisivat innostaa mielenterveyskuntoutujia.
Lienee tarpeetonta sanoa, että seitsemän viikkoa oli lyhyt aika sosiokulttuuriseen innostamiseen perustuvalle projektille, mutta toisaalta, kokemus osoitti selvin esimerkein innostumista tapahtuneen osallistujien kesken. Osallistujat myös toivoivat jatkoa kurssille, sillä he kokivat päässeensä vasta alkuun seitsemän viikon aikana. Toisin sanoen, osallistujat ilmaisivat kokeneensa innostumista, mutta innostuksen ollessa vasta matkalla huipulleen kurssi olikin jo päättynyt. Osallistujien kertomaan perustuen innostuksen havaittiin levinneen myös muihin elämän osa-alueisiin ja luovia lukkoja oli saatu avattua.
Kurssista jääneen positiivisen kokemuksen lisäksi vihkonsidonta luovana menetelmänä löysi tiensä mielenterveyskuntoutuksen pariin tavalla, josta ei olisi voinut unelmoidakaan ennen opinäyteytön toteutusta.