Proseduraalinen tiegeneraattori
Palotie, Juri (2017)
Palotie, Juri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107462
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä hyötyjä proseduraalinen sisällöngenerointi tarjoaa pelinkehityksessä ja muussa mediassa. Työssä esitellään yleisimpiä syitä käyttää proseduraalista sisällöngenerointia ja proseduraalisen sisällöngeneroinnin luokittelua.
Syyt on esitelty tutkimusten ja kolmen esimerkin, The Binding of Isaac, SpeedTree ja No Man’s Sky, avulla. Sen lisäksi työssä käydään läpi seuraavat tekniikat: näennäissatunnaislukugeneraattorit (PRNG), keskipisteen siirto, kohina, Lindenmayer-systeemi ja avaruuskolonisaatio. Lisäksi projektissa pohjana käytetty L-systeemi-algoritmi on esitelty tarkemmin.
Tämän työn projekti on proseduraalisen sisällöngenerointityökalu, mikä on toteutettu Unity-pelimoottorilla. Työkalun päätarkoitus on luoda ja visualisoida realistisen kaupungin näköinen tiekartta algoritmilla, johon voidaan vaikuttaa pienillä parametrimuutoksilla.
Projektissa kehitetty työkalu auttoi proseduraalisen sisällöngenerointijärjestelmän tutkimisessa. Johtopäätöksenä proseduraalisen sisällöngenerointijärjestelmän tutkiminen ja määrittely antavat tärkeää tietoa sen toteuttamisesta ja käytöstä sekä uusien järjestelmien kehityksessä että valmiiden järjestelmien hyödyntämisessä.
Syyt on esitelty tutkimusten ja kolmen esimerkin, The Binding of Isaac, SpeedTree ja No Man’s Sky, avulla. Sen lisäksi työssä käydään läpi seuraavat tekniikat: näennäissatunnaislukugeneraattorit (PRNG), keskipisteen siirto, kohina, Lindenmayer-systeemi ja avaruuskolonisaatio. Lisäksi projektissa pohjana käytetty L-systeemi-algoritmi on esitelty tarkemmin.
Tämän työn projekti on proseduraalisen sisällöngenerointityökalu, mikä on toteutettu Unity-pelimoottorilla. Työkalun päätarkoitus on luoda ja visualisoida realistisen kaupungin näköinen tiekartta algoritmilla, johon voidaan vaikuttaa pienillä parametrimuutoksilla.
Projektissa kehitetty työkalu auttoi proseduraalisen sisällöngenerointijärjestelmän tutkimisessa. Johtopäätöksenä proseduraalisen sisällöngenerointijärjestelmän tutkiminen ja määrittely antavat tärkeää tietoa sen toteuttamisesta ja käytöstä sekä uusien järjestelmien kehityksessä että valmiiden järjestelmien hyödyntämisessä.