Kilpailukykyinen mobiilioppimispeli laajalle käyttäjäkunnalle
Kaarnakari, Ilari (2017)
Kaarnakari, Ilari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107448
Tiivistelmä
Insinöörityön päätavoite oli suunnitella ja tuottaa julkaistavaksi mobiilioppimispeli, joka soveltuu laajalle käyttäjäkunnalle myös viihdetuotteena. Yrityksen omistama pelisovellus toteutettiin useasta henkilöstä koostuvan työryhmän kesken. Insinöörityön osuus sovelluskokonaisuudessa oli pelin sisällön ja ominaisuuksien suunnittelu.
Ennen pelin tuotannon aloittamista laadittiin pelisovelluksen toiminnan ja rakenteen kattava suunnitteludokumentaatio. Lisäksi dokumentaatiossa käsiteltiin pelin oppisisältö ja ansaintalogiikka. Pelikokonaisuuden pääasiallinen tekninen tuotanto toteutettiin käyttämällä Unity-pelimoottoria ja Unityn tarjoamia editorityökaluja. Ennen julkaistavan version rakentamista pelin ydinmekaniikasta rakennettiin prototyyppi, jota alettiin myöhemmin kehittää eteenpäin varsinaiseksi tuotteeksi. Julkaistavan peliversion rakennuksessa keskityttiin pelin eri näkymien ja näiden välisen toiminnan ehostamiseen. Lisäksi tuotannon edetessä panostettiin myös käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja pelin toiminnan optimointiin.
Peliä alettiin kehittää ajatuksena pystyä pelaamisen kautta oppimaan atomifysiikan perusteita. Oppisisällön todentamiseen ja oikeellisuuden varmistamiseen saatiin apua oppiaiheiden ammattilaisilta. Opetuksellisten elementtien tärkeydestä huolimatta pelin suunnittelussa korostettiin myös pelin viihdearvoa. Lopullisen tuotteen tuli pystyä kilpailemaan usean eri lajityypin suosituimpien pelien kanssa.
Lopputuloksena mobiililaitteita tukevasta pelisovelluksesta julkaistiin peräkkäin kaksi eri versiota. Julkaisumaat käsittivät Suomen ja useita Kaakkois-Aasian maita. Vaikka julkaisuversiot nousivat hetkellisesti suosittujen ilmaisten opetuspelien kärkeen monessa maassa, on pelille edelleen suunnitteilla laajaa jatkokehitystä.
Ennen pelin tuotannon aloittamista laadittiin pelisovelluksen toiminnan ja rakenteen kattava suunnitteludokumentaatio. Lisäksi dokumentaatiossa käsiteltiin pelin oppisisältö ja ansaintalogiikka. Pelikokonaisuuden pääasiallinen tekninen tuotanto toteutettiin käyttämällä Unity-pelimoottoria ja Unityn tarjoamia editorityökaluja. Ennen julkaistavan version rakentamista pelin ydinmekaniikasta rakennettiin prototyyppi, jota alettiin myöhemmin kehittää eteenpäin varsinaiseksi tuotteeksi. Julkaistavan peliversion rakennuksessa keskityttiin pelin eri näkymien ja näiden välisen toiminnan ehostamiseen. Lisäksi tuotannon edetessä panostettiin myös käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja pelin toiminnan optimointiin.
Peliä alettiin kehittää ajatuksena pystyä pelaamisen kautta oppimaan atomifysiikan perusteita. Oppisisällön todentamiseen ja oikeellisuuden varmistamiseen saatiin apua oppiaiheiden ammattilaisilta. Opetuksellisten elementtien tärkeydestä huolimatta pelin suunnittelussa korostettiin myös pelin viihdearvoa. Lopullisen tuotteen tuli pystyä kilpailemaan usean eri lajityypin suosituimpien pelien kanssa.
Lopputuloksena mobiililaitteita tukevasta pelisovelluksesta julkaistiin peräkkäin kaksi eri versiota. Julkaisumaat käsittivät Suomen ja useita Kaakkois-Aasian maita. Vaikka julkaisuversiot nousivat hetkellisesti suosittujen ilmaisten opetuspelien kärkeen monessa maassa, on pelille edelleen suunnitteilla laajaa jatkokehitystä.