Liiketoimintasuunnitelman laatiminen digitaalisen markkinoinnin konsultointi- ja valmennusyritykselle
Helén, Katariina (2017)
Helén, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen perustamiseen ja yrittäjyyteen liittyviä tekijöitä ja haasteita ja kehittää opinnäytetyön tekijän oma liikeidea siihen muotoon, jolla sen olisi paras potentiaali menestyä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma tekijän suunnittelemalle digitaalisen markkinoinnin konsultointi- ja valmennusyritykselle. Työn toimeksiantajana toimi työn tekijä itse, sillä kyseessä on tekijän oman liikeidean työstäminen. Työn tuloksena syntynyt, liitteenä oleva liiketoimintasuunnitelma on salainen eli se ei ole näkyvissä julkisesti.
Työ etenee vetoketjuperiaatteen mukaisesti eli jokainen aihe käydään kerrallaan läpi, sisältäen sekä teoriaperustan että siihen perustuvan pohdinnan. Työssä keskitytään asioihin, joita tulee ottaa huomioon konsultointiyritystä perustettaessa. Tällaisia ovat esimerkiksi tulevan yrityksen yritysmuoto sekä sen ansaintamalli. Lisäksi työssä käydään läpi liiketoimintasuunnitelmaan sisältyvät asiakokonaisuudet, kuten yrityksen liikeidea, strategia ja liiketoimintaympäristön analyysit.
Opinnäytetyön merkittävimpänä tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma digitaalisen markkinoinnin konsultointi- ja valmennusyritykselle, jota tekijä voi hyödyntää yritystään perustaessa. Samalla selkeytettiin ajatuksia yrityksen perustamisesta ja yrittäjyydestä. Muita merkittäviä tuloksia oli yritysmuodon valinta ja liikeidean kehittäminen eteenpäin.
Työ etenee vetoketjuperiaatteen mukaisesti eli jokainen aihe käydään kerrallaan läpi, sisältäen sekä teoriaperustan että siihen perustuvan pohdinnan. Työssä keskitytään asioihin, joita tulee ottaa huomioon konsultointiyritystä perustettaessa. Tällaisia ovat esimerkiksi tulevan yrityksen yritysmuoto sekä sen ansaintamalli. Lisäksi työssä käydään läpi liiketoimintasuunnitelmaan sisältyvät asiakokonaisuudet, kuten yrityksen liikeidea, strategia ja liiketoimintaympäristön analyysit.
Opinnäytetyön merkittävimpänä tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma digitaalisen markkinoinnin konsultointi- ja valmennusyritykselle, jota tekijä voi hyödyntää yritystään perustaessa. Samalla selkeytettiin ajatuksia yrityksen perustamisesta ja yrittäjyydestä. Muita merkittäviä tuloksia oli yritysmuodon valinta ja liikeidean kehittäminen eteenpäin.