Kasvatusyhteistyö monikulttuurisessa Orminkujan päiväkodissa : henkilökunnan ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä
Kankaanpää, Sanna (2017)
Kankaanpää, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107436
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata Orminkujan päiväkodin kasvatusyhteistyön nykykäytäntöjä ja kartoittaa henkilökunnan ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä ja kokemuksia kasvatusyhteistyöstä monikulttuurisessa päiväkodissa.
Tarve tutkimukselle nousi päiväkodin arjesta, jossa oli törmätty monenlaisiin haasteisiin, jotka liittyivät usein perheiden erilaiseen kulttuuriin ja yhteisen kielen puutteeseen. Tutkimuksen avulla haluttiin koota vanhempien ja henkilökunnan näkemyksiä haasteista, nostaa esiin molempien osapuolten toiveita ja löytää mahdollisesti myös uusia näkökulmia ja ideoita kasvatusyhteistyöhön ja vanhempien osallisuuden lisäämiseen. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää apuna Orminkujan päiväkodin kasvatusyhteistyön käytäntöjen kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin kulttuurienvälisessä vuorovaikutuksessa huomioitavia asioita, interkulttuurista kompetenssia, ekologista ja ekokulttuurista teoriaa kasvatusyhteistyön taustalla, sekä kasvatusyhteistyön periaatteita ja käytäntöjä. Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja avoimia kyselyitä.
Tulosten mukaan Orminkujan päiväkodin maahanmuuttajavanhemmat ja henkilökunta pitivät luottamusta, avointa kommunikointia, kuulumisten vaihtoa ja tiedon jakamista tärkeänä onnistuneen yhteistyön kannalta kaikissa kasvatusyhteistyön vaiheissa ja käytännöissä. Pitkään Suomessa asuneet vanhemmat eivät kokeneet erilaista kieltä ja kulttuuria yhteistyön haasteiksi samalla tavalla kuin henkilökunta, mutta suomen kieltä heikommin osaavat vanhemmat kokivat kommunikoinnin välillä vaikeaksi. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kasvatusyhteistyöhön eivätkä he esittäneet juurikaan kehittämistarpeita.
Tarve tutkimukselle nousi päiväkodin arjesta, jossa oli törmätty monenlaisiin haasteisiin, jotka liittyivät usein perheiden erilaiseen kulttuuriin ja yhteisen kielen puutteeseen. Tutkimuksen avulla haluttiin koota vanhempien ja henkilökunnan näkemyksiä haasteista, nostaa esiin molempien osapuolten toiveita ja löytää mahdollisesti myös uusia näkökulmia ja ideoita kasvatusyhteistyöhön ja vanhempien osallisuuden lisäämiseen. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää apuna Orminkujan päiväkodin kasvatusyhteistyön käytäntöjen kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin kulttuurienvälisessä vuorovaikutuksessa huomioitavia asioita, interkulttuurista kompetenssia, ekologista ja ekokulttuurista teoriaa kasvatusyhteistyön taustalla, sekä kasvatusyhteistyön periaatteita ja käytäntöjä. Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja avoimia kyselyitä.
Tulosten mukaan Orminkujan päiväkodin maahanmuuttajavanhemmat ja henkilökunta pitivät luottamusta, avointa kommunikointia, kuulumisten vaihtoa ja tiedon jakamista tärkeänä onnistuneen yhteistyön kannalta kaikissa kasvatusyhteistyön vaiheissa ja käytännöissä. Pitkään Suomessa asuneet vanhemmat eivät kokeneet erilaista kieltä ja kulttuuria yhteistyön haasteiksi samalla tavalla kuin henkilökunta, mutta suomen kieltä heikommin osaavat vanhemmat kokivat kommunikoinnin välillä vaikeaksi. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kasvatusyhteistyöhön eivätkä he esittäneet juurikaan kehittämistarpeita.