Lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnalla : moniammatillista osaamista täydennyskoulutuksen avulla
Lundberg, Nina; Parviainen, Salla; Rosten, Maija (2017)
Lundberg, Nina
Parviainen, Salla
Rosten, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117594
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnalla tehtävä moniammatillinen yhteistyö. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista osaamista ja koulutusta lastensuojelun ja psykiatrian rajapintatyössä tarvitaan, sekä miten moniammatillinen verkkokoulutus tulisi toteuttaa. Tutkimusryhmään kuului kolme sosionomiopiskelijaa Turun ammattikorkeakoulusta. Tutkimus oli osa Turun ammattikorkeakoulun terveyden ja hyvinvoinnin tulosalueen koordinoimaa ACUCAREhanketta. Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 25 työntekijää lastensuojelusta ja psykiatrialta.
Lastensuojelun ja psykiatrian työntekijät kuvailivat omaa ydinosaamistaan melko samankaltaiseksi. Molemmat ammattiryhmät pitivät tärkeänä lapsen tarpeisiin vastaamista ja avun viemistä lapsen arkeen. Suurimmat erot ammattiryhmien välisessä ydinosaamisessa tulivat esille toisen ammattiryhmän osaamista kuvailtaessa. Lastensuojelun työntekijät korostivat psykiatrian lääketieteellistä näkökulmaa ja psykiatrian työntekijät lastensuojelun roolia arvioivana sekä kontrollia harjoittavana yhteiskunnallisena instituutiona. Lastensuojelun ydinosaaminen on tutkimuksen tulosten mukaan lapsen arjesta huolehtimista, perustarpeisiin ja kasvatuksellisiin haasteisiin vastaamista. Psykiatrian työntekijöiden ydinosaamista on lapsen kehityshistorian ja kokonaisvaltaisen elämäntilanteen huomioiminen lapsen hoidossa sekä hoidollinen vastuu. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhetyön osaaminen on tärkeää molempien ammattiryhmien tekemässä työssä.
Kaikkien haastateltujen työntekijöiden mielestä yhteisen moniammatillisen koulutuksen avulla edistettäisiin organisaatioiden yhteen tuomista ja rajapintatyön rakenteellista muutosta. Tutkimuksen tulosten mukaan moniammatillisen koulutuksen tulee lisätä lastensuojelun työntekijöiden osaamista liittyen lasten mielenterveyden ongelmiin ja niiden huomioimiseen arjessa. Psykiatrian työntekijät tarvitsevat tietoa lapsen arjesta ja siellä esiintyvistä ongelmista, sekä lastensuojelun palveluista.
Moniammatillisen verkkokoulutuksen toteutuksessa molemmat ammattiryhmät pitivät tärkeänä vuorovaikutusta, yhdessä oppimista ja verkostoitumista. Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeänä pidettiin todellisten asiakastapausten yhdessä pohtimista ja osaamisen jakamista. Tämän koettiin auttavan työntekijöitä tutustumaan toistensa työtapoihin. Näin he voisivat oppia toisiltaan ja nähdä asiakkaan tilanteen uudella tavalla.
Lastensuojelun ja psykiatrian työntekijät kuvailivat omaa ydinosaamistaan melko samankaltaiseksi. Molemmat ammattiryhmät pitivät tärkeänä lapsen tarpeisiin vastaamista ja avun viemistä lapsen arkeen. Suurimmat erot ammattiryhmien välisessä ydinosaamisessa tulivat esille toisen ammattiryhmän osaamista kuvailtaessa. Lastensuojelun työntekijät korostivat psykiatrian lääketieteellistä näkökulmaa ja psykiatrian työntekijät lastensuojelun roolia arvioivana sekä kontrollia harjoittavana yhteiskunnallisena instituutiona. Lastensuojelun ydinosaaminen on tutkimuksen tulosten mukaan lapsen arjesta huolehtimista, perustarpeisiin ja kasvatuksellisiin haasteisiin vastaamista. Psykiatrian työntekijöiden ydinosaamista on lapsen kehityshistorian ja kokonaisvaltaisen elämäntilanteen huomioiminen lapsen hoidossa sekä hoidollinen vastuu. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhetyön osaaminen on tärkeää molempien ammattiryhmien tekemässä työssä.
Kaikkien haastateltujen työntekijöiden mielestä yhteisen moniammatillisen koulutuksen avulla edistettäisiin organisaatioiden yhteen tuomista ja rajapintatyön rakenteellista muutosta. Tutkimuksen tulosten mukaan moniammatillisen koulutuksen tulee lisätä lastensuojelun työntekijöiden osaamista liittyen lasten mielenterveyden ongelmiin ja niiden huomioimiseen arjessa. Psykiatrian työntekijät tarvitsevat tietoa lapsen arjesta ja siellä esiintyvistä ongelmista, sekä lastensuojelun palveluista.
Moniammatillisen verkkokoulutuksen toteutuksessa molemmat ammattiryhmät pitivät tärkeänä vuorovaikutusta, yhdessä oppimista ja verkostoitumista. Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeänä pidettiin todellisten asiakastapausten yhdessä pohtimista ja osaamisen jakamista. Tämän koettiin auttavan työntekijöitä tutustumaan toistensa työtapoihin. Näin he voisivat oppia toisiltaan ja nähdä asiakkaan tilanteen uudella tavalla.