Yritysilmeen suunnittelu Ganz Klein -kennelille
Huttunen, Riikka (2010)
Huttunen, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295985
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin yritysilme kausalalaiselle koirankasvattajalle. Kennel Ganz Klein kasvattaa kääpiöpinsereitä kotikoiriksi ja kennelin asiakkaat, pentua hankkimassa olevat tahot, edustavat hyvin monenkirjavaa ihmisjoukkoa. Yritysilmeen suunnittelussa keskityttiin tavoittelemaan markkinoiden toimivinta myyntivalttia - lämmintä ja kodinomaista tunnelmaa. Yritysilme muodostui yritystunnuksesta, www-sivuista ja lomakkeistosta. Yhteydenpito kasvattajaan tapahtui pääasiassa puhelimitse ja sähköpostitse, projektin alussa järjestettiin myös joitakin tapaamisia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään vaihe vaiheelta läpi yritysilmeen suunnittelun perusteita sekä tutkitaan yleisesti koiramaailmassa esiintyvää muotokieltä. Työn teoriaosuudessa myös selostetaan, mitä kennelnimellä tarkoitetaan sekä käydään myös läpi joitakin koiranjalostuksen keskeisiä asioita. Jotta työn varsinaisessa suunnitteluvaiheessa oli mahdollista nähdä, miten tämän hetken kilpailijoista voisi erottautua, tehtiin myös yritystunnusten ja markkinointikeinojen vertailua muutamien Etelä-Suomessa sijaitsevien samaa rotua kasvattavien kennelien kesken.
Yritunnusten, kuin myös koiramaailmassa esiintyvän muotokielen, analysointi antoi runsaasti eväitä suunnittelutyöhön. Tavoitteet selkeästä, ilmavasta ja tyylikkäästä ilmeestä, joka samalla henkii myös lämpöä ja kodinomaisuutta, saavutettiin. Kasvattaja on erittäin tyytyväinen tuloksiin ja uskoo kennelin ilmeen erottuvan positiivisesti muiden joukosta ja henkivät niitä arvoja, mitä kasvattajan oma kasvatustyö edustaa. Yhteydenottoja on tullut kasvattajalle selvästi aiempaa enemmän, ja uusi ilme on saanut niin asiakkailta kuin myös myös muilta rodun harrastajilta runsaasti kiitosta ja kehuja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään vaihe vaiheelta läpi yritysilmeen suunnittelun perusteita sekä tutkitaan yleisesti koiramaailmassa esiintyvää muotokieltä. Työn teoriaosuudessa myös selostetaan, mitä kennelnimellä tarkoitetaan sekä käydään myös läpi joitakin koiranjalostuksen keskeisiä asioita. Jotta työn varsinaisessa suunnitteluvaiheessa oli mahdollista nähdä, miten tämän hetken kilpailijoista voisi erottautua, tehtiin myös yritystunnusten ja markkinointikeinojen vertailua muutamien Etelä-Suomessa sijaitsevien samaa rotua kasvattavien kennelien kesken.
Yritunnusten, kuin myös koiramaailmassa esiintyvän muotokielen, analysointi antoi runsaasti eväitä suunnittelutyöhön. Tavoitteet selkeästä, ilmavasta ja tyylikkäästä ilmeestä, joka samalla henkii myös lämpöä ja kodinomaisuutta, saavutettiin. Kasvattaja on erittäin tyytyväinen tuloksiin ja uskoo kennelin ilmeen erottuvan positiivisesti muiden joukosta ja henkivät niitä arvoja, mitä kasvattajan oma kasvatustyö edustaa. Yhteydenottoja on tullut kasvattajalle selvästi aiempaa enemmän, ja uusi ilme on saanut niin asiakkailta kuin myös myös muilta rodun harrastajilta runsaasti kiitosta ja kehuja.