Effects of behaviorally targeted online marketing in high involvement purchasing decisions
Halkola, Vili (2017)
Halkola, Vili
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107463
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka käytöskohdistettu markkinointi vaikuttaa korkean sitoutumisen ostopäätöksiin ja mikä on kuluttajien mielipide tämän tapaisesta markkinoinnista ja internetissä tapahtuvasta käytösseurannasta.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu erinäisistä internetmarkkinointitavoista, ostoprosessista sekä käytös-seurannasta evästeiden ja Web-analytiikan avulla. Käytännön osuus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa esitettiin yksinkertaisia kysymyksiä internetkäyttäytymisestä ja internet mainonnan ymmärtämisestä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käytöskohdistettu markkinointi vaikuttaa korkean sitoutumisen ostopäätöksiin positiivisesti, vaikka yleinen mielipide internetmainonnasta olikin negatiivinen, sillä ne koetaan häiritseviksi. Käytöskohdistetut mainokset koettiin tutkimuksessa tehokkaammiksi, vaikka ne herättävätkin huolta yksityisyyden suojasta. Yhteenvetona voisi mainita, että kuluttajien luottamuksen nostaminen tämän tyylisten mainosten suhteen voisi edelleen lisätä käytöskohdistetun mainonnan tehokkuutta.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu erinäisistä internetmarkkinointitavoista, ostoprosessista sekä käytös-seurannasta evästeiden ja Web-analytiikan avulla. Käytännön osuus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa esitettiin yksinkertaisia kysymyksiä internetkäyttäytymisestä ja internet mainonnan ymmärtämisestä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käytöskohdistettu markkinointi vaikuttaa korkean sitoutumisen ostopäätöksiin positiivisesti, vaikka yleinen mielipide internetmainonnasta olikin negatiivinen, sillä ne koetaan häiritseviksi. Käytöskohdistetut mainokset koettiin tutkimuksessa tehokkaammiksi, vaikka ne herättävätkin huolta yksityisyyden suojasta. Yhteenvetona voisi mainita, että kuluttajien luottamuksen nostaminen tämän tyylisten mainosten suhteen voisi edelleen lisätä käytöskohdistetun mainonnan tehokkuutta.