Ajax ja sen käyttö peliohjelmoinnissa
Pajunen, Kari (2010)
Pajunen, Kari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004186568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004186568
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutustua vuorovaikutteisten web-sovellusten toteuttamisen mahdollistavaan Ajax-tekniikkaan ja siihen liittyviin teknologioihin. Työssä kerrottiin Ajaxin historiasta sekä esitettiin Ajaxin hyvät ja huonot puolet yleisellä tasolla. Lisäksi selvitettiin, minkä eri teknologioiden käyttöä Ajax edellyttää ja minkälaisiin sovelluksiin Ajaxia voi käyttää. Eniten käytössä olevat teknologiat esiteltiin ja niiden käyttämistä havainnollistettiin koodiesimerkkien avulla. Ajaxin sovelluskohteita lueteltiin, ja selvitettiin, mitkä tämän hetken suosituimmista web-palveluista Ajaxia käyttävät.
Toisena päätavoitteena oli kehittää toimiva pelisovellus Ajaxia ja dynaamista sivunkäsittelyä soveltaen. Tarkoituksena oli siis suunnitella ja ohjelmoida alusta loppuun interaktiivinen pelisovellus internetissä julkaistavaksi. Tällä haluttiin selvittää Ajaxin soveltuvuutta peliohjelmointiin. Lisäksi haluttiin tietää, kuinka hyvin tällä hetkellä käytössä oleva HTML-standardi suoriutuu peliohjelmoinnin luomista haasteista. Tämän ohella haluttiin myös tutkia, miten olio-ohjelmointi JavaScript-kielellä onnistuu.
Työn tuloksena havaittiin, että Ajax on erittäin hyvä tekniikka työpöytäsovellusmaisten web-sivujen toteuttamiseen. Työn jälkimmäisessä osassa opittiin soveltamaan Ajaxia yksinkertaisten pelien ohjelmoinnissa. HTML4 näytti soveltuvan tietyin rajoituksin myös peliohjelmointiin, mutta tulossa olevan HTML5:n arvioitiin olevan järkevämpi vaihtoehto tulevaisuuden Ajax-pelisovelluksien perustaksi. Pelin julkaisuvaihetta ei vielä saavutettu, koska lopullinen viimeistely ja testaus jäi vielä kesken. Lopullinen sovelluksen julkaisu tullaan tekemään lähitulevaisuudessa.
Toisena päätavoitteena oli kehittää toimiva pelisovellus Ajaxia ja dynaamista sivunkäsittelyä soveltaen. Tarkoituksena oli siis suunnitella ja ohjelmoida alusta loppuun interaktiivinen pelisovellus internetissä julkaistavaksi. Tällä haluttiin selvittää Ajaxin soveltuvuutta peliohjelmointiin. Lisäksi haluttiin tietää, kuinka hyvin tällä hetkellä käytössä oleva HTML-standardi suoriutuu peliohjelmoinnin luomista haasteista. Tämän ohella haluttiin myös tutkia, miten olio-ohjelmointi JavaScript-kielellä onnistuu.
Työn tuloksena havaittiin, että Ajax on erittäin hyvä tekniikka työpöytäsovellusmaisten web-sivujen toteuttamiseen. Työn jälkimmäisessä osassa opittiin soveltamaan Ajaxia yksinkertaisten pelien ohjelmoinnissa. HTML4 näytti soveltuvan tietyin rajoituksin myös peliohjelmointiin, mutta tulossa olevan HTML5:n arvioitiin olevan järkevämpi vaihtoehto tulevaisuuden Ajax-pelisovelluksien perustaksi. Pelin julkaisuvaihetta ei vielä saavutettu, koska lopullinen viimeistely ja testaus jäi vielä kesken. Lopullinen sovelluksen julkaisu tullaan tekemään lähitulevaisuudessa.