Huilusta harmonikkaan : Soitinopin oppimateriaali musiikin perusteita varten
Käyhty, Milla (2015)
Käyhty, Milla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107522
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisesta osasta ja soitinopin oppimateriaalista. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa uutta oppimateriaalia musiikin perusteita varten. Koska soitinoppi integroidaan yhä useammin musiikin perusteet -kursseihin, uudelle oppimateriaalille on tarvetta.
Kirjallisessa osassa tutustun siihen, millaisia asioita oppimateriaalilta kaivataan. Tutkin, millä tavoin soitinoppia järjestetään musiikkioppilaitoksissa muun muassa havainnoimalla oppilaitosten opetussuunnitelmia. Lisäksi selvitän laadullisten haastatteluiden avulla, millaisia soitinopin oppimateriaaleja oppilaitoksissa on käytössä. Vertailen oppimateriaalien hyviä puolia ja heikkouksia. Lopuksi kartoitan, millaisia asioita musiikin perusteiden opettajat tai musiikkipedagogian opiskelijat toivovat uudelta oppimateriaalilta. Esittelen myös lyhyesti omaa oppimateriaaliani.
Kirjallista osaa varten haastattelin yhdeksää henkilöä. Heistä kolme oli musiikkipeda-gogian opiskelijoita, kaksi vastavalmistuneita musiikkipedagogeja ja neljä musiikkioppilaitosten musiikin perusteet -opettajia. Haastatteluissa kävi ilmi, että soitinoppia opetetaan hyvin vaihtelevien materiaalien avulla. Oppilailla ei aina ollut oppikirjaa käytössään, ja opettajat etsivät tietoa usein internetistä. Monet haastateltavat toivoivat selkeää kokonaisuutta soitinopin opettamisen avuksi. Myös soitinopin oppimateriaalilta toivotut asiat toistuivat useassa haastattelussa. Nämä toiveet huomioon ottaen valmistin oppimateriaalini.
Oppimateriaalini on opas sekä opettajan että oppilaan avuksi. Materiaalissa esitellään soittimen historiaa, rakenne, äänen syntymekanismi ja ääniala. Jokaisen soittimen kohdalta löytyy myös kuunteluohjelmistoa kyseiselle soittimelle.
Kirjallisessa osassa tutustun siihen, millaisia asioita oppimateriaalilta kaivataan. Tutkin, millä tavoin soitinoppia järjestetään musiikkioppilaitoksissa muun muassa havainnoimalla oppilaitosten opetussuunnitelmia. Lisäksi selvitän laadullisten haastatteluiden avulla, millaisia soitinopin oppimateriaaleja oppilaitoksissa on käytössä. Vertailen oppimateriaalien hyviä puolia ja heikkouksia. Lopuksi kartoitan, millaisia asioita musiikin perusteiden opettajat tai musiikkipedagogian opiskelijat toivovat uudelta oppimateriaalilta. Esittelen myös lyhyesti omaa oppimateriaaliani.
Kirjallista osaa varten haastattelin yhdeksää henkilöä. Heistä kolme oli musiikkipeda-gogian opiskelijoita, kaksi vastavalmistuneita musiikkipedagogeja ja neljä musiikkioppilaitosten musiikin perusteet -opettajia. Haastatteluissa kävi ilmi, että soitinoppia opetetaan hyvin vaihtelevien materiaalien avulla. Oppilailla ei aina ollut oppikirjaa käytössään, ja opettajat etsivät tietoa usein internetistä. Monet haastateltavat toivoivat selkeää kokonaisuutta soitinopin opettamisen avuksi. Myös soitinopin oppimateriaalilta toivotut asiat toistuivat useassa haastattelussa. Nämä toiveet huomioon ottaen valmistin oppimateriaalini.
Oppimateriaalini on opas sekä opettajan että oppilaan avuksi. Materiaalissa esitellään soittimen historiaa, rakenne, äänen syntymekanismi ja ääniala. Jokaisen soittimen kohdalta löytyy myös kuunteluohjelmistoa kyseiselle soittimelle.